Mittuniversitetet stöttar kampanjen ”Vad kostar ett gram?”

Ons 28 jun 2023 08:09

54 miljoner kronor. Så mycket pengar lägger människor i Sundsvall och Timrå på knark. Mittuniversitetet är en av fler än 20 organisationer och verksamheter som stöttar kampanjen som lanseras i sommar för att minska partyknarkandet.

Affisch med vit text "Vad kostar ett gram?" mot svart bakgrund

Mittuniversitetet stöttar kampanjen ”Vad kostar ett gram” som Sundsvalls och Timrås kommuner initierat. Syftet med kampanjen är att lyfta hur partyknarkandet göder gängen och i slutändan kostar samhället långt mycket mer än vad köparen betalar för det enskilda grammet.

– Det här är väldigt viktigt för hela samhället, men vi värnar särskilt om våra studenter som riskerar att bli extra utsatta. Många befinner sig i en ålder och situation när det kan vara lätt att känna sig tvungen att prova olika saker, men kampanjen visar också det här är något som är vanligt bland oss andra. Som medarbetare och medmänniska har vi alla ett ansvar att öka kunskapen om drogproblematiken och bidra till att minska användandet, säger rektor Anders Fällström.

Studentkåren har nolltolerans mot narkotika. Märker kåren att någon av studenterna brukar droger under något av deras arrangemang stängs den personen av från fortsatt deltagande. Under insparksperioden jobbar kåren nära polisen.

– Vi märker av att ett skifte har skett de senaste åren i hur brukandet går till, sedan pandemins uttåg brukas narkotika mycket mer öppet än tidigare, säger Erik Lund, kårordförande i Sundsvall.

Studenthälsan möter studenter som på olika sätt kämpar med sina studier. Det kan handla om att bli bättre på studieteknik till att få hjälp med känslor av stress och press.

– Det vi hör bland studenter och andra ungdomar i kommunen är att knarket finns överallt och är väldigt lätt att få tag på. Det märks också en mer liberal syn mot främst cannabis, säger Helena Söderberg, samordnare på Studenthälsan.

På Sundsvalls kommuns hemsida kan du läsa mer om kampanjen "Vad kostar ett gram?".

Sidan uppdaterades 2023-06-28