Ny forskningsetisk policy framtagen

Tis 20 jun 2023 14:27

En forskningsetisk policy har tagits fram vid Mittuniversitetet. Policyn ska tydliggöra hur universitetet arbetar med att främja och värna god forskningssed.

Exteriör, Åkroken

– Policyn klargör vilka regler och riktlinjer Mittuniversitetets forskare ska följa, samt också var i organisationen ansvaret för de olika delarna av det forskningsetiska arbetet ligger. Policyn vänder sig främst till de som bedriver forskning, säger Minna Lundgren, ordförande för den forskningsetiska kommittén vid Mittuniversitetet.

Förslaget till forskningsetisk policy har tagits fram av Mittuniversitetets forskningsetiska kommitté på uppdrag av Forskningsrådet. Kommittén har behandlat policyn under det gångna året innan den nyligen antogs av Forskningsrådet och sedan beslutades av rektor.

Den forskningsetiska policyn hittar du här.

Sidan uppdaterades 2023-06-21