Samverket i Östersund får en fortsättning

Tor 01 jun 2023 10:22

Onsdag 31 maj firades att det tvååriga projektet Samverket nått i mål och samtidigt stod det klart att Sveriges första innovations- och coworkinghubb för offentlig sektor får en fortsättning.

People listening to a seminar
Forskaren Henrik Haller ledde en workshop på Samverket under Myndighetsfestivalen i slutet av april. Foto: Sandra Olofsson.

–  Ja, Mittuniversitetet har klivit in som en av ägarna i en ny ägargrupp som garanterar fortsatt verksamhet det kommande året till att börja med. Vi har sett ett stort värde av den här nätverksytan under projekttiden och är glada över att det nu är klart med en fortsättning, säger Ludde Edgren, avdelningschef FUS.

Projektet Samverket startades som en arena där offentligt anställda kan utbyta erfarenheter och expertkunskap och bygga relationer med målet att experimentera och designa framtidens coworking för offentlig verksamhet tillsammans för att nå ett koncept som fungerar i hela landet. Projektet har också haft två olika följeforskningsprojekt kopplade till sig, varav ett har drivits av forskare vid Mittuniversitetet. Under hela projektperioden har det gjorts både kvalitativa och kvantitativa studier på såväl medlemmarnas upplevelse av Samverket som dess reella nytta.

Mittuniversitetet har nyttjat Samverket till såväl ledningsgruppsmöten som workshops med olika innehåll och riktat mot olika målgrupper och i hög grad också deltagit i de aktiviteter som andra offentliga aktörer arrangerat på Samverket.

–  Vi håller själva på att sammanställa en egen utvärdering av de två projektåren för att se vilka lärdomar vi kan sprida till andra universitet och högskolor som visar intresse för liknande initiativ. Min förhoppning är också att vi ska öka kunskapen om Samverket inom Mittuniversitetet så att fler av våra egna ser värdet av att nätverka i den här miljön, säger Ludde Edgren.

Den fortsatta satsningen på Samverket sker inom ramen för Myndighetsnätverket i Jämtlands län.

Läs mer om Samverket här.

Kvinna pratar, filmad via datorns kamera

Michaela Tjernberg har bedrivit följeforskning kring Samverket och säger så här om sina intryck från miljön.

Sidan uppdaterades 2023-08-07