Anna Olofsson föreslås som ny prorektor

Ons 23 aug 2023 15:45

Anna Olofsson, dekan för Humanvetenskapliga fakulteten, föreslås till ny prorektor vid Mittuniversitetet från årsskiftet.

Woman with light curly hair and glasses.

Mandatperioden för nuvarande prorektorer löper ut den 31 december 2023. Rektor föreslår att Mittuniversitetet under de kommande åren ska återgå till den tidigare ordningen att universitetet har en prorektor som också är rektors ställföreträdare.

– Anna Olofssons erfarenhet och engagemang gör henne till en utmärkt kandidat för uppdraget som prorektor. När vi nu återgår till att ha en prorektor istället för två har hon tydligt framstått som den givna huvudkandidaten i de intervjuer som jag genomfört med representanter för fack, studentkårer samt fakultets- och förvaltningsledningarna, säger rektor Anders Fällström.

Den 4 september genomförs ett hörande i processen att utse prorektor där gruppens uppdrag är att till universitetsstyrelsen lämna synpunkter på rektors förslag till ny prorektor.

Hörandegruppen består av:

• 18 lärare, två från varje institution
  • 10 TA-anställda, en från varje avdelning i förvaltningen samt en från vardera fakultetskansli
  • 6 representanter för studenterna, 3 från vardera studentkår
  • 2 personalrepresentanter, personalorganisationerna utser en person vardera

Beslutet att utse prorektor fattas av universitetsstyrelsen som sammanträder nästa gång den 27 september.

Sidan uppdaterades 2023-08-24