Hallå där, Karin Larsson‑Hult som spikat sin avhandling

Fre 25 aug 2023 11:30

Den 25/8, spikade Karin Larsson-Hult upp sin avhandling "En skola för alla, eller? Om diskursiva dilemman i ett (o)möjligt värdegrundsprojekt". Vi kände henne lite på pulsen inför den stundande disputationen.

Karin Larsson-Hult står framför en vägg av uppspikade avhandlingar

Hur känns det?

Otroligt skönt! Men också omtumlande att äntligen vara klar med något jag har jobbat med så länge.

Kan du beskriva din avhandling i tre meningar?

Jag har följt ett fyraårigt projekt på en högstadieskola om att bli ”en skola för alla”. Jag konstaterar att olika idéer formar förståelsen av vad det är att vara ”för alla” och att dilemman uppstår utifrån detta. I kombination med att skolsystemet är utformat utifrån en ”ideal” elev menar jag att detta gör att det är omöjligt för skolor att vara ”för alla”, och jag föreslår i stället begreppet ”en skola för allas lärande”.

Varför valde du att studera just detta?

Jag har alltid varit intresserad av skolvärlden och frågor som rör normer och värden. I början av min doktorandtid fick jag kännedom om detta projekt och fick förmånen att följa projektet vilket jag är väldigt tacksam för. Som doktorand i sociologi har det varit jättespännande att följa ett konkret projekt och samtidigt diskutera idén om att skolan ska vara ”för alla” utifrån ett samhälleligt perspektiv.

Hur ser dina planer framöver ut?

Efter disputationen kommer jag vara ledig några veckor vilket är otroligt efterlängtat. Efter det börjar jag en ny tjänst i pedagogik här på Mittuniversitetet, där jag både kommer undervisa och vara involverad i ett par forskningsprojekt. Det känns lite märkligt att lämna sociologin efter så många år här, men jag ser jättemycket fram emot att ta plats i ett nytt sammanhang och förhoppningsvis både lära mig nya perspektiv och själv kunna bidra med nya idéer!

Vad gör du helst när du inte jobbar?

Fritiden fyller jag framför allt med mina barn, och med att vara med min flickvän som bor i Bollnäs. Jag försöker ta mig tid till att vara ute och springa och att göra en del yoga, träffa vänner och familj, och bada i havet när tillfälle ges!

Läs mer om Karin Larsson-Hults disputation här

Sidan uppdaterades 2023-08-28