Hallå där, Sandra Lund som snart disputerar

Ons 16 aug 2023 11:39

På fredagen den 1 september försvarar Sandra Lund sin avhandling i pedagogik, "Relationen mellan ledarskap och professionellt lärande i geografiskt perifera grundskolor – en etnografisk studie av praktiker och deras arrangemang". Vi kände henne på pulsen inför den stundande disputationen.

Porträttfoto av Sandra Lund

Hur känns det?

Det känns skönt! Oavsett hur mycket jag älskar just detta ämne känns det skönt att kunna utveckla andra frågor och hitta andra perspektiv på mitt forskningsområde. Dessutom är det en go känsla att ha examen på forskarnivå. Det gör att jag kan titulera mig som forskare, men det är också ett stort ansvar och jag hoppas kunna växa in i rollen med hjälp av mina kollegor.

Kan du beskriva din avhandling i tre meningar?

Min avhandling handlar om ledarskaps- och professionella lärandepraktiker i geografisk periferi. I den beskrivs olika praktiker och hur dessa möjliggörs och begränsas av olika förutsättningar som jag i avhandlingen benämner som arrangemang. Avhandlingen är ett kunskapsbidrag till lärare, rektorer och huvudmän i glesbygd som ansvarar för små utbildningsenheter samt för forskare som ännu inte har sett glesbygden som en, i många avseenden, unik kontext.

Varför valde du att studera just detta?

Jag är uppvuxen i Södertälje, men valde att flytta till en by i västra Jämtland. Här arbetade jag som lärare i 15år. När jag började forskarutbildningen och läste forskning märkte jag att det som beskrevs där ofta var från större skolor i städer och att de styrningsmekanismer som jag hade upplevt som lärare inte nämndes. Däremot visades formella stödstrukturer som vi helt saknade i den skola jag hade arbetat i. Detta gjorde mig nyfiken på plats. Detta finns tydligare beskrivet i förordet till avhandlingen. Utöver platsens betydelse var det något med begreppet pedagogiskt ledarskap som gnagde och där såg jag att de flesta hade undersökt pedagogiskt ledarskap som ledare för en pedagogisk verksamhet, medan jag mer såg pedagogiskt ledarskap som att leda pedagogiskt. Det blev utgångspunkten för min avhandling.

Hur ser dina planer framöver ut?

Planer eller visioner, svårt att veta om jag kan uppnå mina visioner. Självklart vill jag forska vidare, men nu tillsammans med andra. Jag vill gärna fortsätta forskningen om ledarskap i glesbygd, men även ett annat område som jag finner intressant, nämligen rektorers rörlighet. Jag vill samarbeta med alla kloka rektorer på fältet för att finna relevanta frågor att undersöka. Jag vill fortsätta undervisa på rektorsprogrammet, men också sprida min forskning genom föreläsningar och olika texter. En bok verkar redan vara på gång och några artiklar är redan publicerade trots att jag valde att skriva en monografi.

Vad gör du helst när du inte jobbar?

Jag har valt att bo i glesbygd på grund av närheten till naturen som jag gärna tar del av när jag är ledig. Dessutom valde jag platsen på grund av de människor som bor där, mina vänner, som har lätt att kasta ner en kaffetermos och en macka i en rygga och slänga sig på skidor eller sticka ut och paddla på kort varsel. Utöver mina vänner finns min man och mina barn som jag gärna hänger med så mycket de tillåter (tonåringar) och min hund som alltid är angelägen att hitta på något.

Läs mer om avhandlingen och disputationen här

Sidan uppdaterades 2023-08-16