Vi ska utveckla Mittuniversitetet till att bli ett lärosäte som studenter pratar om

Fre 08 sep 2023 10:13

Det händer många spännande saker inom projektet Framtidens campus och arbetssätt. I Östersund är snart ett utegym på plats och i Sundsvall har ett projekt dragits igång för att förändra utemiljön vid Åkroken. Vi passade på att ställa några frågor till Lars Hägglund, koordinator för projektet.

En man i glasögon och röd tröja med flera fönster i bakgrunden
Lars Hägglund

Vad handlar projektet Framtidens campus och arbetssätt om?

Framtidens campus handlar om att vi ska utveckla Mittuniversitetet till att bli ett lärosäte som studenter pratar om. Vi ska ha attraktiva miljöer både inomhus och utomhus. Vi ska ha en teknik som hjälper både studenter och personal att utföra sina uppgifter smidigt. Vi ska ha ett nära samarbete med regioner, kommuner och näringsliv och vara en självklar partner på båda orterna.

Vad händer i projektet just nu?

Det har hänt en hel del redan, bland annat en uppgradering av ljusgårdarna i Sundsvall, med gröna växter och nya möbler.  I Östersund är snart ett nytt utegym på gång. Ett projekt har dragits igång tillsammans med studenterna på Industridesign för att skissa på utemiljön på Åkroken. Inom kort får vi en ny elbuss till vaktmästeriet, så det är många olika saker på gång! Nu går vi också igenom alla förslag till förändringar som förstudien kom fram till. Sen ska arbetet resultera i en handlingsplan med budget. Vissa saker har redan åtgärdats och beslutade om men allt detta kan man läsa mer om på vår webbsida.

Du har även besökt Luleå och Umeå universitet. Vad har du blivit inspirerad av där att jobba vidare med?

De har flera flexibla inomhusmiljöer som var spännande. Framförallt var det intressant att se att de också diskuterar eller arbetar med liknande frågor som vi gör.

Vad ser du för möjligheter med projektet?

Möjligheterna är många. Men också det stora engagemanget som finns både bland studenter och personal. Det är oerhört viktigt i det här arbetet!

Här kan du läsa mer om allt som händer inom projektet framtidens campus och arbetssätt

Sidan uppdaterades 2023-10-26