Alf Gunnmo tilldelas Mittuniversitetets förtjänstmedalj

Fre 08 sep 2023 13:00

I rollen som rektor för dåvarande Högskolan i Östersund spelade Alf Gunnmo en viktig roll i bildandet av Mitthögskolan, det som idag är Mittuniversitetet. Nu tilldelas han förtjänstmedaljen.

Äldre man i glasögon, med slips och mörk rock

Mittuniversitetets förtjänstmedalj delas ut i samband med Akademisk högtid, fredag 6 oktober och den fullständiga motiveringen lyder:

I ljuset av den högskolepolitiska debatt som bedrevs under början av 1990-talet beslutade högskolorna i Östersund och Sundsvall/Härnösand att inleda diskussioner om ett fördjupat samarbete. Kort därefter initierades universitetsprojektet Omega med den visionära devisen ”Sverige behöver ett nytt universitet”.

Som rektor för dåvarande Högskolan i Östersund var Alf Gunnmo en viktig katalysator för samgåendet mellan högskolorna och som resulterade i bildandet av Mitthögskolan 1993. I rollen som interimistisk rektor för den nybildade Mitthögskolan och senare dess prorektor, var Alf Gunnmo med att utveckla en gemensam akademisk kultur och därigenom ett nytt svenskt lärosäte. Under de kommande åren, och fram till sin pension, arbetade Alf Gunnmo målinriktat för att Mitthögskolan skulle bli universitet. Det var ett arbete som också gav resultat, den 31 januari 2003 beslutade regeringen att Mitthögskolan äntligen skulle bli universitet den 1 januari 2005.

Alf Gunnmos betydelse för Mittuniversitetet har dock en lång historia och började redan 1975 när han kallades som rektor för Socialhögskolan i Östersund och han fortsatte som rektor fram till 1981 när Socialhögskolan hade övergått till Högskolan i Östersund några år tidigare.

Alf Gunnmo har genom sina betydelsefulla insatser och sitt långvariga engagemang spelat en mycket viktig roll för Mitthögskolans och sedermera Mittuniversitetets tillkomst. Vi är väldigt glada över att detta engagemang består än idag. Det är således med stor tacksamhet som Mittuniversitetet beslutar tilldela Alf Gunnmo Mittuniversitetets förtjänstmedalj.

Sidan uppdaterades 2023-09-08