Anna Ehrhart försvarade framgångsrikt sin doktorsavhandling

Mån 02 okt 2023 08:40

På fredagen den 29/9 försvarade Anna Ehrhart framgångsrikt sin doktorsavhandling “Between strategic political power and a daunting task: Exploring Dimensions of Women´s Political Participation in Hybrid Regimes”.

En kvinna med långt blont hår visar upp sin avhandling
Anna Ehrhart.

Disputationen hölls både på plats på campus i Sundsvall såväl som digitalt via Zoom. Handledare var Gustav Lidén, och opponent var Josefina Eriksson från Uppsala universitet.

Om avhandlingen

Anna forskar kring kvinnors politiska deltagande i hybridregimer, vilket är typer av politiska system som har båda demokratiska och auktoritära element. Hennes avhandling undersöker de hinder som hybridregimer utgör för kvinnors politiska deltagande i civilsamhället och i politiska institutioner, men även hur kvinnor aktivt skapar möjligheter att delta och påverka beslutsfattandet trots dessa utmaningar. Hennes sammanläggningsavhandling består av fyra olika studier som belyser kvinnors politiska deltagande både i jämförande perspektiv av olika hybridregimer över tid, samt utifrån en intensivare fallstudie av Turkiets hybridregim.

Läs eller ladda ned avhandlingen här

Sidan uppdaterades 2023-10-02