Bli hållbarhetsombud på HUV‑fakulteten

Ons 27 sep 2023 12:08

Är du intresserad av att synliggöra och främja hållbarhetsarbete inom fakultetens verksamhet? Den Humanvetenskapliga fakulteten (HUV) söker nu medarbetare som är intresserade av ett internt uppdrag som hållbarhetsombud

barn håller jordig planta i bägge händerna

Två hållbarhetsombud ska utses på fakulteten. Inom ramen för det treåriga uppdraget ingår att arbeta för att hållbarhet integreras i befintlig verksamhet så att vi bättre bidrar till FN:s globala mål för hållbar utveckling och Agenda 2030 samt att synliggöra hållbarhetsarbete som bedrivs inom utbildning, forskning och samverkan.

Uppdragets aktiviteter beslutas årligen inom ramen för fakultetens verksamhetsplanering. Syftet med aktiviteterna är att de ska skapa engagemang kring hållbarhetsfrågor bland medarbetare, öka medvetenheten och synligheten av hållbarhetsarbete samt skapa förändring i praktiken.

Ansvar och arbetsuppgifter: De två hållbarhetsombuden ska vara med och definiera uppdraget och dess aktiviteter i dialog med Fakultetens ledningsgrupp (HLG) och Fakultetsnämnden. Återrapportering sker löpande i HLG.

Omfattning: Ett hållbarhetsombud per campus om vardera 20 % av heltid mellan 1 januari 2024 och 31 december 2026.

Finansiering: HUV fakulteten.

Vem kan söka: alla medarbetare vid HUV med tillsvidareanställning och som har intresse och engagemang för hållbarhetsfrågor.

Intresseanmälan: intresserade medarbetare skickar epost till Karin Olsson karin.olsson@miun.se senast 1 oktober 2023. Det går också bra att nominera lämpliga medarbetare. Nominerade personer ska tillfrågas och ha accepterat nomineringen. Intresserade och nominerade medarbetare måste först stämma av med närmaste chef och tjänsteplanerare att uppdraget kan ingå inom ramen för tjänsten.

Beslut: inkomna intresseanmälningar diskuteras i HLG och därefter beslutar dekan. Beslut kommuniceras senast sista oktober.

Mer information och frågor, kontakta prodekan Sandra Wall-Reinius

Sidan uppdaterades 2023-09-27