ForskarFredag testar nya grepp – fler än 1500 anmälda ungdomar

Fre 22 sep 2023 09:00

Nu är det dags för årets vetenskapsfestival. Fler digitala aktiviteter, öppna labb och workshops ska locka grundskoleelever till utbildning och forskning. I år får även lärare fortbildning.

Forskarfredag barn kemi Ida Svanedal

Totalt medverkar fler än 1 500 skolungdomar från 50 skolor i 15 kommuner i Jämtland och Västernorrland under årets ForskarFredag. Det är årskurserna 2, 5 och 8 som får möta Mittuniversitetets forskare i digitala föreläsningar och workshops. På Campus Östersund har skolklasser bokat in sig på visningar av vindtunneln och risk- och krisforskningslabbet, i Sundsvall genomförs bland annat experiment i kemilabbet.

– Intresset är otroligt stort och evenemanget syftar ju till att skapa nyfikenhet och intresse för forskning. Vi fortsätter att bygga ut våra digitala aktiviteter för att nå ännu fler samtidigt som det händer mycket spännande i våra labb på campus, säger Sofia de Wall, projektledare för ForskarFredag på Mittuniversitetet.

Lärare erbjuds föreläsningar och workshops

Måndag, 25 september, börjar aktiviteterna och de pågår fram till fredag 29 september samt några dagar veckan efter. Nytt för i år är att lärare har möjlighet att fortbilda sig i form av föreläsningar och workshops.

– Det är ett sätt att ge tillbaka till en mycket viktig yrkesgrupp som hjälper oss att väcka elevernas intresse och nyfikenhet för forskning och ny kunskap. Över 130 lärare är anmälda till aktiviteterna vilket är väldigt roligt, säger Sofia de Wall, som vill passa på att tack alla medarbetare som engagerar sig i årets ForskarFredag.

Årets tema för vetenskapsfestivalen är Människan, hälsan och vattnet.

Här hittar du program och aktivitetslista

Läs mer om årets Forskarfredag

Sidan uppdaterades 2023-09-26