Fredrik Wikingsson och Ida Leidermark är årets alumner

Tor 21 sep 2023 10:46

Journalisten och mediaprofilen Fredrik Wikingsson och hållbarhetsutredaren Ida Leidermark är utsedda till årets alumner vid Mittuniversitetet.

Fredrik Wikingsson och Ida Leidermark

Utmärkelsen delas ut i samband med Akademisk högtid i Östersund 6 oktober. När Fredrik Wikingsson nu kommer till campus på gamla A4-området är det inte första gången han är här. Här gjorde han sin värnplikt, och här hade han kunnat blivit bosatt några år senare.

– Mitt livs stora sliding doors-scenario är att jag så när hamnade på Östersunds-Posten när jag skulle göra praktik under Mittuniversitetstiden. Hade jag gjort det hade jag nog stannat i stan eftersom jag har en så romantiserad och naiv bild av det människor i Stockholm kallar ”frisk luft”, säger han.

Som journalist, författare och programledare är Fredrik Wikingsson i dag en av landets mest kända medieprofiler. Tillsammans med kollegan Filip Hammar är han grundare till produktionsbolaget Nexiko. Ursäkta Röran (Vi bygger om), High Chaparall och Vem kan slå Filip & Fredrik är några av de program han är mest känd för.

– Fredrik är en inspiration för dagens och framtidens studenter. Det är drygt 25 år sedan han gick ut journalistutbildningen på Mittuniversitetet och under hela sin långa karriär har han mött människor med nyfikenhet, humor och humanism. Samtidigt har han vågat prova nya grepp och drivit sin journalistik framåt, säger Eva Dannetun, prorektor för utbildning vid Mittuniversitetet.

Bedrifter att vara stolta över

Ida Leidermark har en kandidat- och masterexamen med huvudområde miljövetenskap från Mittuniversitetet. I dag är hon projektledare för Hållbarhetsutredningen på Region Jämtland Härjedalen. Tillsammans med en kollega har hon tagit fram en checklista för systematisk bedömning av vårdcentraler utifrån ett klimatanpassningsperspektiv – en checklista som förenklar klimatanpassningsarbetet för tjänstepersoner och nu sprider sig mellan landets kommuner, regioner och länsstyrelser.

– Idas regionala engagemang och idoga arbete för hållbarhet är imponerade. Hon är verkligen en god förebild som generöst delar med sig av sina kunskaper, erfarenheter och resultat med andra kommuner och regioner. Detta ger Mittuniversitetet all anledning att vara stolta över hennes bedrift, säger Eva Dannetun.

Själv säger Ida att hon blev förvånad över utnämningen men även rörd över alla fina ord. Hon har ett medskick till alla studenter som snart ska ut i yrkeslivet:

– Allt tar längre tid än man tror och man måste ha lite tålamod. Nyckeln är att inte stressa över att det blir för mycket ibland och att vara snäll mot sig själv. Ha också med dig att du som nyutexad har saker att komma med när du kommer ut i arbetslivet men även att det kan vara läge att visa lite ödmjukhet inför den erfarenhet som redan är upparbetad.

Alumnevent 6 oktober

I anslutning till Akademisk högtid 6 oktober kommer såväl Ida Leidermark som Fredrik Wikingsson att delta i alumneventet i F229 i Östersund 10.00-12.00. Ida Leidermark kommer att hålla en inspirationsföreläsning och Fredrik Wikingsson delta i ett inspirationssamtal som studentkårens ordförande Emanuel Magnusson leder. Eventet går även att följa digitalt.

Länk till sändningen - Youtube

Kontaktperson: