Hallå där, Marcus Sundgren som idag spikat sin avhandling

Ons 13 sep 2023 15:46

Idag, den 13/9, spikade Marcus Sundgren upp sin avhandling "Exploring digital technologies in higher educational settings : Enabling a community of inquiry" Vi kände honom på pulsen inför den stundande disputationen.

Marcus Sundgren framför sin uppspikade avhandling
Marcus Sundgren.

Hur känns det?

- Det är många olika känslor samtidigt. Det är givetvis en stor lättnad att äntligen vara framme vid målsnöret efter en så här lång process. Det har gått ganska exakt 10 år sedan jag antogs till forskarutbildningen. Det infinner sig också en viss tomhet nu när jag inte längre behöver tänka på avhandlingen varje vaken stund. Jag är också lite nervös och spänd inför disputationen och den kritiska granskningen av opponent och betygskommitté. Jag ser fram emot ett spännande samtal.

Kan du beskriva din avhandling i tre meningar?

- Sammanläggningsavhandlingen utforskar de mångfacetterade utmaningarna med att designa för meningsfulla och givande utbildningserfarenheter, främst i online-miljöer, inom högre utbildning. Avhandlingen undersöker hur närvaroformerna i det teoretiska Community of Inquiry-ramverket kan stödjas och utvecklas med hjälp av digital teknik så som Bring Your Own Device-tillämpningar och visualiseringar av gemensamma skrivprocesser. Vidare föreslås en utökning av Community of Inquiry-ramverket med en emotionell närvaro som kompletterar de ursprungliga tre (kognitiv-, social-, och undervisande närvaro).

Varför valde du att studera just detta?

- Det övergripande området var ett ganska naturligt val då jag arbetat med teknikstött lärande och undervisning på distans i snart 30 år. Att det blev just de specifika delstudierna i avhandlingen berodde på en del tillfälligheter och möjligheter att samarbeta med andra forskare.

Hur ser dina planer ut framöver?

- Jag kommer närmast att gå tillbaka till min tjänst på institutionen för utbildningsvetenskap, och förhoppningsvis få möjlighet att utöver undervisning i lärarutbildningen och det beteendevetenskapliga programmet också få ägna mig åt forskning. Jag har redan fått ett par förfrågningar om att delta i forskningsprojekt som planeras på institutionen.

Vad gör du helst när du inte jobbar?

- Segling är min stora passion och jag kappseglar flitigt under sommarsäsongen. På senare år mest i båttypen Express. Vintertid blir det en hel del curling och utförsåkning.

Läs mer om Marcus Sundgrens disputation här

Sidan uppdaterades 2023-09-13