Humanistiska fakultetsledningar möttes i Sundsvall

Ons 20 sep 2023 15:36

Den 20–21 september samlades ett 50-tal personer från lärosäten i hela landet på campus Sundsvall för att diskutera frågor som är gemensamma för humanistiska fakulteter, och utbyta erfarenheter.

Ett 30-tal människor står i smågrupper och pratar. Många har smörgås eller frukt i handen. Bilden är tagen snett uppifrån och i förgrunden syns ett metallräcke.

Den humanistiska fakultetskonferensen är årligen återkommande och arrangeras på olika lärosäten i landet. I år avhandlades bland annat samverkan med det omgivande samhället och AI:s intåg i universitetsvärlden – både utmaningarna med bland annat examinationer och möjligheterna med tekniken.

Bland föreläsarna fanns Mittuniversitetets egna forskare Vicky Angelaki, Karin Jarnkvist, Stefan Forsström och Sven Anders Johansson. Men även externa gäster som Sonja Bjelobaba vid Uppsala universitet, Jerker Bexelius från den sydsamiska stiftelsen Gaaltije, och representanter från den humanistiska tankesmedjan Humtank. Det fanns också gott om tid för diskussioner och erfarenhetsutbyten.

Merparten av deltagarna var dekaner, prodekaner och kanslichefer från humanistiska fakulteter eller, som i Mittuniversitetets fall, fakulteter som innefattar humaniora.

Rektor Anders Fällström invigde konferensen.

Sidan uppdaterades 2023-09-26