Pedagogiskt pris till Maja Klinga och Saga Dorani

Ons 20 sep 2023 10:15

Studentkårerna ger sitt årliga pedagogiska pris 2023 till Maja Klinga vid Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap (HSV) och Saga Dorani, vid Institutionen för utbildningsvetenskap (UTV). Prisutdelningen äger rum vid akademisk högtid 6 oktober i Östersund.

En man och tre kvinnor, en blombukett och diplom.

Det är inte helt lätt att leva upp till de kriterier som ställs för att få årets pedagogiska pris, men såväl Maja Klinga som Saga Dorani gör det med råge. Och för de båda är utnämningen ett fint och rörande erkännande.
– Tack, det känns superhedrande och jättekul. Att det är studenternas pris är det som är roligast, säger Maja Klinga när hon tar emot en stor blombukett från Studentkåren i Östersunds ordförande Emanuel Magnusson.

Saga Dorani, som tar emot sitt pris av Anitra Gudmarsdotteer, vice kårordförande i Sundsvall, är även hon hedrad.
– Jag brinner för att undervisa och det här visar att studenterna uppskattar och förstår det jag vill ge dem. Själva vinsten i det här är att överhuvudtaget bli nominerad, det är så ärofyllt, säger hon.

Maja Klinga får priset bland annat för att hon visar ett stort intresse att sätta sina studenter i fokus men även för att hon genom sin stora drivkraft ger alla studenter samma förutsättningar. Hon har fortbildat sig själv och utvecklat sitt lärande på ett tydligt sätt, enligt kårens nominering.

Maja Klinga är den första doktoranden som får priset och hon är relativt ny på Mittuniversitetet, i år är det tre år sedan hon började som forskarassistent. Sedan två år tillbaka är hon doktorand och undervisar.
– Jag tycker att det sänder viktiga signaler att det är någon som inte varit här så länge som får priset också. Maja har satt avtryck snabbt, säger Emanuel Magnusson.

Saga Dorani får priset för att hon är en kompetent lärare och föreläsare, som alltid gör det hon kan för att försäkra sina studenters framgång, är tillgänglig och värnar relationen med studenten. Hon är också påläst och fortbildar sig ständigt samt har tagit flera initiativ för stundetinflytande, nätverkande och kunskapsutbyte.
– Saga har visat ett otroligt driv och gör betydligt mer för sina studenter än vad som krävs för att fylla kriterierna. Studentkåren i Sundsvall är stolta över att få dela ut det pedagogiska priset till Saga, säger Anitra Gudmarsdotter.

Om pedagogiska priset

Mittuniversitetets förenade studentkårer (MFS) delar varje år ut det Pedagogiska Priset till någon som gjort en insats utöver det vanliga för studenterna. Ett pris går till en lärare i Sundsvall och ett till en lärare i Östersund. MFS pedagogiska pris är på 10 000 kr och utbetalas till den avdelning där pristagaren har sin anställning. Prissumman disponeras av pristagaren för ytterligare kompetensutveckling inom läraryrket. Priset utdelas under Mittuniversitetets akademiska högtid.

Sidan uppdaterades 2023-09-20