Sandra Lund försvarade framgångsrikt sin doktorsavhandling

Mån 04 sep 2023 09:59

Den 1 september försvarade Sandra Lund framgångsrikt sin doktorsavhandling. "Ledarskap och professionellt lärande i geografiskt perifera grundskolor: en etnografisk studie av relationen mellan praktiker samt deras arrangemang".

Sandra Lund står med sin avhandling framför en grön duk med ballonger på sidan om
Sandra Lund.

Disputationen, som var välbesökt, hölls både på plats på campus i Sundsvall såväl som digitalt via Zoom. Huvudhandledare var Jimmy Jaldemark, docent i pedagogik vid Mittuniversitetet, och opponent var Elisabet Öhrn, professor vid Göteborgs universitet.

Om avhandlingen

Avhandlingen handlar om ledarskaps- och professionella lärandepraktiker i geografisk periferi. I den beskrivs olika praktiker och hur dessa möjliggörs och begränsas av olika förutsättningar som Sandra i avhandlingen benämner som arrangemang. Avhandlingen är ett kunskapsbidrag till lärare, rektorer och huvudmän i glesbygd som ansvarar för små utbildningsenheter samt för forskare som ännu inte har sett glesbygden som en, i många avseenden, unik kontext.

Läs eller ladda ned avhandlingen här

Sidan uppdaterades 2023-09-05