Tuff konkurrens om stimulansmedel

Ons 06 sep 2023 16:00

Utlysningen av stimulansmedel för att få i tid tjänst att kommunicera forskning har väckt rekordstort intresse. Närmare 40 ansökningar har kommit in till Kommunikationsavdelningen.

Pengar och mynt

I november 2022 fattade rektor beslut om att utlysa stimulansmedel för att ge tid i tjänst för ett antal medarbetare att kommunicera forskning. Det är Kommunikationsavdelningen som administrerar medlen och ansvarar för urvalet. Satsningen gäller 2023-2025 och utlysningen inför 2024 är således den andra av totalt tre.

– Det är otroligt glädjande att det är så många som vill kommunicera forskning. Att sprida kunskap till omgivande samhälle är ju en av många viktiga uppgifter som vilar på oss som universitet, säger Marlene berg, kommunikationschef.

Kommunikationsavdelningen har årligen en miljon kronor att fördela till de som kommer in med ansökningar. Sammanställningen av årets ansökningar har nu gjorts och urvalsprocessen är inledd.

– I år ställs vi inför en väldigt tuff utmaning när det kommer till urvalet. Vi har en miljon kronor att fördela, men summan av de äskade beloppen i de inkomna ansökningarna uppgår till drygt fyra miljoner kronor. Var och en förstår alltså att konkurrensen är stenhård och vi kommer säkerligen att behöva säga nej till många ansökningar som vi egentligen hade velat bifalla, säger Ronney Wickzell, presskommunikatör och representant för den arbetsgrupp på KOM som arbetar med stimulansmedlen.

Målsättningen är att beslut om fördelning av medel fattas under tidig höst och under urvalsprocessen kommer KOM att föra dialog med båda fakulteterna.

Sidan uppdaterades 2023-09-06