Äntligen – här är förändringar och förbättringar i ärendehanteringssystemet

Fre 26 jan 2024 13:42

Nilex, NSP, handläggarportalen eller ärendehanteringssystem, kärt barn har många namn. I fjol påbörjades ett stort förändringsarbete med systemet och nu finns en rad förbättringar att presentera.

laptop, servrar,

Ärendehanteringssystemet som Mittuniversitetet jobbar med heter numera NSP och dit är även Serviceportalen, som rör alla medarbetare och studenter, kopplat. I oktober förra året började IT-samordnaren Jennie Lindqvist på miun.

– Min huvuduppgift just nu är att jag är ska driva alla förändringar och se till att de blir gjorda. Ha kontakt med leverantören, ja vara spindeln i nätet helt enkelt, säger hon och tillägger att hon inte sitter själv med uppgiften utan att det finns ett förvaltningsteam.

Det första Jennie Lindqvist började med var att ha enskilda möten med superanvändarna och höra vad det ville förbättra med NSP. 120 förbättringsförslag lades fram och några av de som drivits igenom är:

• Personlig signatur finn nu i NSP.
  • Man kan filtrera på värdet "tomt" i vyer.
  • Loop-mail från noreply-adresser kan stoppas.
  • Ort kan läggas in i vyer.
  • Bara siffror i formulär är tillåtet.
  • Annulleringsfunktionen är förbättrad.
  • Det är enklare att hitta handläggare enklare i systemet.

Flera punkter finns på to-do-listan och några av de påbörjade förbättringarna är  åtgärder av prestandaproblem, gå igenom och förbättra godkännandeprocessen, test av ny version, begränsning av onödiga mailutskick, se över behörigheter och en kundundersökning.

Kommande förändringar som kan förväntas av användarna är att en ITIL-process ska implementeras och att Serviceportalen blir enklare att använda.

Sidan uppdaterades 2024-01-29