Arbete för bättre informationssäkerhet med fokus på forskningsdata

Fre 19 jan 2024 12:18

Det pågår ett arbete på Mittuniversitetet för att stärka informationssäkerheten och skydd av forskningsdata. Det är aktiviteter utifrån Riksrevisionens granskning ”Informationssäkerhet vid universitet och högskolor – hanteringen av skyddsvärda forskningsdata”.

Webb säkerhet

– Riksrevisionens rapport blir ett bra stöd för att vi som lärosäte ska kunna arbeta vidare och utveckla vårt informationssäkerhetsarbete. Det handlar bland annat om att förbättra stödet till forskarna och att fortsätta internutbilda kring informationssäkerhetsfrågor, säger Helena Wallskog, avdelningschef för INFRA.

Riksrevisionens granskning omfattade 24 lärosäten, varav tre valdes ut för fördjupningsexempel. Bakgrunden till granskningen är bland annat föreskriftskrav om att statliga myndigheter ska bedriva ett systematiskt informationssäkerhetsarbete, men även att antalet cyberattacker har ökat och underrättelseverksamheten mot högre lärosäten har intensifierats under senare år.

I Riksrevisionens rapport ges en rekommendation till regeringen om att ge uppdrag till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap att genomföra kompetenshöjande insatser till ledningarna för universitet och högskolor. Insatserna bör anpassas efter lärosätenas behov.

– På central nivå pågår det diskussioner inom SUHF att inrätta en särskild expertgrupp för informationssäkerhetsfrågor. På Mittuniversitetet kommer vi att vidta ett antal åtgärder däribland justeringar i de policys och riktlinjer vi har.
Det finns god kompetens hos oss för att hantera detta område och en engagerad ledning med förståelse för utmaningarna så jag ser med tillförsikt fram emot vårt fortsatta arbete, säger Helena Wallskog.

Rapporten från Riksrevisionen och Mittuniversitetets förslag till åtgärder utifrån rapportens slutsatser har presenterats för ledningsråd och styrelse.

Läs mer om: Informationssäkerhet vid universitet och högskolor – hanteringen av skyddsvärda forskningsdata | Riksrevisionen

Sidan uppdaterades 2024-01-19