Internationell student ny ledamot i kårens styrelse

Fre 12 jan 2024 13:04

Studentkåren I Östersund har fått sin första internationella student i styrelsen. Det betyder att alla styrelsemöten nu sker på engelska, och att de internationella utbytesstudenterna får en helt annan representation i kåren.

Mikhail Sandzhiev

Mikhail Sandzhiev kommer från Ryssland och är 23 år gammal. Han är i Sverige och Östersund för en masterutbildning i ekoteknik och hållbar utveckling.

Redan när han kom till Mittuniversitetet för 1,5 år sedan la han märke till den förändrande kraft kollektivet kan ha.

– Det universitet där jag har min kandidatexamen från hade ingen studentrepresentation. Redan första veckan i Östersund blev jag intresserad av det och jag började kolla efter sätt att bidra till universitetets studentpolitik.

Efter att ha varit ordförande i gruppen för internationella studenter i över ett år var det ett naturligt steg att engagera sig i kåren. Som ledamot i kårstyrelsen har han ett uppdrag att jobba med frågor som rör de internationella studenterna. Förutom att det är ett bra sätt att träffa svenska kompisar och att kåren erbjuder en plattform där internationella studenter kan vädra sina synpunkter, frågor och åsikter anser även Mikhail att det är viktigt för universitetets del att inkludera utbytesstudenterna. Han tycker att Mittuniversitetet jobbar bra med de frågorna.

– Mittuniversitetet tar de internationella studenternas intressen på allvar och jobbar för att vi ska vara inkluderade.

Kåren ser gärna att fler internationella studenter engagerar sig

Från studentkårens sida är det viktigt att de internationella studenterna känner sig inkluderade och de är varmt välkomna att gå med i kåren.

– Det ligger i tiden att arbeta med internationalisering och jobba ännu mer med internationella studenters perspektiv. Det känns särskilt bra att vi kan haka på Mittuniversitetet som också jobbar ännu mer med internationalisering i sin nya strategi. Det är dessutom ett led i vår verksamhetsplan att arbeta mer tydligt med inkludering för fler studenter. Det innebär bland annat att vi har våra styrelsemöten på engelska samt skickar ut våra handlingar på engelska. Det är en liten utmaning, men en kul sådan, säger kåren i Östersunds ordförande Emanuel Magnusson.

Sidan uppdaterades 2024-01-12