Mittuniversitetet ansöker om medlemsskap i Kvarkenrådet

Tis 09 jan 2024 11:00

Sedan 1972 har Kvarkenrådet varit ett samarbetsorgan i det som kallas Kvarkenregionen och nu ansöker Mittuniversitetet om medlemskap.

– I en tid när samhället, och då kanske särskilt i Skandinaviens norra delar, utvecklas väldigt snabbt, ser Mittuniversitetet det som mycket angeläget att samarbetet mellan såväl länder och regioner, som olika typer av organisationer i området ökar, säger Anders Fällström, rektor.

Kvarkenrådet EGTS är ett nordiskt gränsregionalt samarbetsforum för de tre österbottniska landskapen i Finland samt regionerna Västerbotten och Västernorrland i Sverige som tillsammans bildar Kvarkenregionen. Rådet verkar bland annat för att minska och eliminera gränshinder, öka regionens synlighet på nationell och europeisk nivå samt aktivt arbeta i flertalet europeiska nätverk.

– Vi tror att den forskning, utbildning och innovation som sker vid universiteten har en viktig roll att spela i samhällsutvecklingen och att ett samarbete mellan Kvarkenregionens lärosäten samt mellan lärosäten och andra aktörer är en förutsättning för en positiv och hållbar utveckling. Här har Mittuniversitetet mycket att bidra med och vi ser också att övriga aktörer i rådet kan bidra med mycket för universitets utveckling, säger Anders Fällström.

Kvarkenrådets verksamhet finansieras dels av Nordiska Ministerrådet, dels av huvudmedlemmarnas medlemsavgifter.

Här kan du läsa mer om Kvarkenrådet EGTS.

Sidan uppdaterades 2024-03-22