Nytt uppdrag för studentkårens avgående ordförande

Fre 19 jan 2024 10:51

Emanuel Magnusson, avgående ordförande för studentkåren i Östersund, har fått ett nytt uppdrag. Under sex månader ska han leda ett projekt kring studentsociala aktiviteter och studentinflytande med målet att göra Mittuniversitetet känt som ett lärosäte som sätter studenterna i centrum.

Emanuel Magnusson

Projektet handlar om att dels få studenter att lockas till våra campusorter, dels att få de studenter som läser på Mittuniversitetet att trivas ännu mer och vilja stanna kvar efter genomförd utbildning. Genom att identifiera goda exempel och arbetssätt och göra olika slags riktade aktiviteter är målet att Mittuniversitetet ska sticka ut nationellt.

– Det finns ett stort intresse från organisationen men också från kringliggande samhälle av att Mittuniversitetet ska ligga i framkant vad gäller studentinflytande och sociala aktiviteter. Så jag vet att mycket bra och spännande görs, men det behöver organiseras och konkretiseras. Det ser jag framemot att få kartlägga, samt träffa intressanta personer lokalt, nationellt och internationellt som kan inspirera oss, säger Emanuel Magnusson.

Då projektet avslutas i slutet av juni råder det relativt bråda dagar. En omvärldsanalys har påbörjats och han är taggad på att få fortsätta jobba med studentfrågor – fast på ett annat sätt än han är van vid.

– Det är viktigt att synliggöra studenterna och därför känns det särskilt roligt att det identifierats som ett prioriterat område från ledningen, säger Emanuel, som gått förvaltningsjuridiska programmet och tagit en kandidatexamen i statsvetenskap vid Mittuniversitetet.

En positiv helhetsupplevelse för studenterna

Initiativet till projektet kommer från prorektor Anna Olofsson.

– Det är väldigt viktigt för Mittuniversitetet att studenterna får det inflytande som de har rätt till och deras engagemang i alla beslutande och beredande organ är avgörande för utvecklingen av vår verksamhet, säger Anna Olofsson och fortsätter:

– När det gäller studiesociala aktiviteter är det något som kårerna och våra campuskommuner jobbat mycket med. 2018/19 blev Östersund årets studentstad och Sundsvall är också en mycket engagerad kommun när det gäller det studiesociala. Nu vill vi öka vårt bidrag till att göra tiden vid universitetet till en positiv upplevelse, både av utbildningen och livet i övrigt.

Hon hoppas att projektet kommer leda till en positiv helhetsupplevelse för studenterna och att Mittuniversitetet blir känt för att sätta studenterna i centrum.

Sidan uppdaterades 2024-01-19