Dags för NMT att välja ny fakultetsnämnd

Tor 22 feb 2024 11:09

Under våren kommer Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier att välja en ny fakultetsnämnd. De allra flesta anställda vid fakulteten har rösträtt i valet. Så här kommer det att gå till.

Exteriör Campus Sundsvall

Fakultetsnämnden består av en ordförande (dekan), fem interna ledamöter, två externa ledamöter, tre studentrepresentanter, och två interna suppleanter. Mandatperioden är tre år och nuvarande fakultetsnämnds mandatperiod tar slut den 30 juni 2024. Fakultetsnämndernas ledamöter utses, med undantag för dekan och representanter för studenterna, genom val.

Det första steget i valprocessen är valförsamlingens konstituerande möte som kommer att genomföras fysiskt på båda campusorterna den 22 mars kl 15.10-17.00. Där utses en valberedning som sedan har i uppdrag att ta fram förslag på ledamöter i fakultetsnämnden under hela mandatperioden, även vid ev. fyllnadsval. För information och för att så många som möjligt ska kunna delta har en förvarning om mötet skickats till alla anställda vid fakulteten. Inbjudan med information om tidplan och genomförande av val av ledamöter skickas ut under februari månad till valförsamlingen.

Valförsamlingen utgörs av alla röstberättigade i valen av valberedning och fakultetsnämnd. Vilka som är röstberättigade framgår i valföreskrifterna.

Valberedningens uppdrag är att ta fram förslag på ledamöter i fakultetsnämnden. Vid nominering av kandidater ska valberedningen sträva efter en jämn könsfördelning och att ledamöter från båda campusorterna nomineras. Samtliga nominerade personer ska ha accepterat nomineringen.

Den 27 maj öppnar valet av fakultetsnämnd och håller öppet i fem dagar. Valet sker digitalt i Netigate. Sista dag för röstning är den 31 maj. När rösterna är räknade skickas resultatet till alla röstberättigade via e-post.

Den nya fakultetsnämnden tillträder den 1 juli 2024.

Bilaga

Valföreskrifter 2024 NMT