”Det mest spännande vi får uppleva är vardagen”

Mån 05 feb 2024 08:57

Minnet är ett såll, och mycket rinner liksom bara iväg. Men det finns sånt som inte lämnar. En doft, en slagdänga eller kanske ett citat. Det är de ljuspunkterna som vi vill ta fasta på i den här serien av medarbetarporträtt. Näst på tur är Lasse Reinikainen: sociolog och lika villkorsombud.

a man that smiles to the camera

Redan i tidiga tonår började Lasse Reinikainen fundera över varför folk agerar som de gör i olika situationer.
– Hela min ungdom fascinerades jag av hur människor betedde sig på ett sätt i individuella möten och på ett annat sätt i gruppsammanhang, och slogs av insikten om att det händer något med individen när den hamnar i grupp. Jag började också lägga märke till att vi har olika förväntningar på oss beroende på kön, att man inte gjorde sina val utifrån sig själv enbart, utan man gjorde det för att man var man eller kvinna, säger han.

Lika fascinerande än i dag

Det skulle dock ta ett antal år innan han hittade fram till universitetsstudier och så småningom sociologin, det ämne som han än idag finner lika fascinerande. När han under några år arbetade för VTP-AG , som motsvarade Värnpliktsrådet, märkte han att de andra i hans grupp kunde prata och förhandla med myndigheterna på ett sätt som han inte behärskade,
– Jag förstod senare att alla de hade läst på universitet, och det gjorde att jag bestämde mig för att pröva på universitetsstudier, säger han.

Pusslet föll på plats

Efter att ha tagit omvägen via statsvetenskap och media och kommunikation, fann Lasse till slut sitt rätta ämne.
– Jag visste att det var något i samhället jag ville komma åt, men inte riktigt vad. Det var först när jag kom i kontakt med sociologin som pusslet föll på plats. Där hittade jag hem i mitt sätt att tänka. Jag upptäckte att andra redan tidigare hade tänkt på samma saker som jag; att det fanns ord och begrepp för de sakerna jag såg i vardagen.

Lasse Reinikainen undervisar normalt i sociologi och genusvetenskap, men är sedan 2017 också lika villkorsombud för NMT-fakulteten. Sedan 2023 har han också uppdraget som central samordnare för lika villkor och jämställdhetsintegrering vid Mittuniversitetet. Tidigare har han undervisat även vid (dåvarande) Högskolan i Kalmar och Umeå universitet.

När han ska lyfta fem saker som varit betydelsefulla för honom så blir det ett rymdepos, ett musikinstrument, hårdrock, ett band och två läroböcker som har präglat hans livsfilosofi.

Sidan uppdaterades 2024-02-05