Erfarenhetsutbyte och samarbetsplaner när Humlab var på besök

Tor 22 feb 2024 17:00

Stämningen var god när besökarna från Humlab vid Umeå universitet var på tvådagarsbesök till våra labb 12–13 februari. Många gemensamma utmaningar och erfarenheter ger god mylla för framtida samarbeten.

Många personer står samlade för gruppbild i en trappa.

Institutionen för psykologi och socialt arbete (PSO) tog initiativet att träffa Humlab för att dela erfarenheter från tekniska labbmiljöer. Humlab är en arbetsenhet och en forskningsinfrastruktur vid Humanistisk fakultet, Umeå Universitet.

– Vi besökte Humlab i Umeå den 19 september förra året, det var väldigt inspirerande. Nu har vi bjudit tillbaka och visat upp de labb och tekniska miljöer som finns på fakulteten för humanvetenskap (HUV), säger Ulrika Danielsson, prefekt för PSO.

av

Delegationen från Umeå Universitet fick träffa ett antal medarbetare vid PSO samt besöka:

• Risk- och krisforskningscentrums labb, RCR (Hus P)
  • Nationellt Vintersportcentrums labb, NVC (Hus D)
  • Psykologilabbet (Hus P)

– Med utgångspunkt i att vi ska öka samarbetet mellan norrländska universitet är det här den andra träffen med samarbete inom utbildning och forskning utifrån laborativa miljöer, säger Ulrika.

I de avslutande samtalen bestämdes att PSO och Humlab ska gå vidare med ett antal mindre pilotprojekt och sedan arbeta vidare mot större samarbetsprojekt.

Från Umeå universitet och Humlab deltog

• Karin Danielsson, föreståndare Humlab, docent i informatik
  • Coppélie Cocq, biträdande föreståndare med ansvar för forskning, professor i Digital Humaniora
  • Bram Vaassen, lektor i Digital Humaniora och pedagogiskt ansvarig
  • Satish Strömberg, adjunkt och ansvarig för IKT-uppdrag
  • Jon Svensson, IT-pedagog och programansvarig
  • Henrik Norin, TA med ansvar för Makerspace-labb
  • Johan von Boer, systemutvecklare.

Sidan uppdaterades 2024-02-22