Hallå där, Jussara Reis‑Andersson som spikat sin avhandling

Tor 01 feb 2024 11:53

Den 1/2 spikade Jussara Reis-Andersson upp sin avhandling “Leadership in digitalisation: A practice-oriented approach for expanding access and application of digital technologies in K–12 education”. Vi kände henne på pulsen inför den stundande disputationen.

A woman in dark hair nail up her thesis
Jussara Reis-Andersson spikar upp sin avhandling.

Hur känns det?

- Det känns bra. Det har varit roligt att göra den här resan som doktorand och se slutprodukten, som jag hoppas kan bidra med ökad kunskap om och förståelse kring ledarskap och digitalisering. Samtidigt är det också lite melankoliskt eftersom min doktorandresa nu når sitt slut.

Kan du kort beskriva din avhandling?

Avhandlingen utforskar digitaliseringsprocessen inom skolväsendet genom att belysa den från ett ledarskapsperspektiv. Den lägger vikt vid ledarskapets roll för att främja implementeringen av digital teknik i skolmiljön, vilket inkluderar både en administrativ aspekt där skolledare hanterar resursallokering och infrastrukturförändringar, samt en pedagogisk aspekt där ledarskapet syftar till att integrera digital teknik för att förbättra undervisningen och lärandet.

Varför valde du att studera just detta?

Jag har ett stort intresse för digitalisering, ekonomi och pedagogik. För mig har digitalisering inom utbildningen en direkt påverkan på samhället och kan ses som ett sätt att bidra till förändringar och innovationer inom utbildningssystemet. Därför betraktar jag digitalisering inom skolväsendet som ett viktigt område för framtida utveckling inom utbildningen.

Hur ser dina planer ut framöver?

Jag vill fortsätta forska, undervisa och öka samarbetet, både nationellt och internationellt. Eftersom jag själv är från Brasilien ser jag otroligt många möjligheter att öka samarbetet med de brasilianska universiteten.

Vad gör du helst när du inte jobbar?

Min högsta prioritet är att spendera tid med familj och vänner. Jag gillar att träna både styrka och kondition, promenera samt spela både kortspel och dataspel.

Läs mer om Jussara Reis-Anderssons disputation här

Sidan uppdaterades 2024-02-01