I helgen arrangeras Nordic Students Winter Games på Campus i Östersund

Ons 28 feb 2024 14:33

Har du funderat på vad de stora snöhögarna ute på Studentplan i Östersund är till för? Jo de är en del i en hinderbana som Ösis med hjälp av fastighetsägarna Intea håller på att bygga upp. På lördag ska nio anmälda lag ta sig igenom hinderbanan.

studentplan
Hinderbanan på Studentplan.

Och ja, hjälm är obligatorisk för att få vara med och tävla i Nordic Students Winter Games. För andra året i rad arrangeras tävlingen och snöhögarna är både högre och isigare än i fjol. Den här hinderbanan är inte att leka med, trots idoga försök från förskolebarnen i området.

– Dels så ska man ta sig över fysiska hinder som är de här väggarna av snö, men på lördag kommer vi även ha lite klurigheter längs vägen som ska lösas innan lagen kan gå i mål, säger Eli Berglund, eventansvarig i Ösis, Östersunds studenters idrottssällskap.

I år är nio lag bestående av sex till åtta personer anmälda, lagen består av sektioner och utskott från studentkårerna i Östersund och Sundsvall. Samtidigt är de åtta personer som jobbat i flera månader med att skapa eventet och under lördagen kommer de vara närmare 20 personer på plats för att se till att allt flyter på som det ska.

– Vi gör det här för att vi tycker att det saknas ett riktigt vinterevent för studenter i Östersund, vi tycker att det bör finnas ett sådant i en vinterstad, säger Eli, som till vardags studerar Turism och destinationsutveckling.

– Och för att det är kul också, så klart.

Flera sponsorer är med

Intea har sponsrat med att bygga upp banan, Friskis & Svettis kommer finnas på plats för att hålla uppvärmning så deltagarna är varma innan de ger sig på snöhindren och Cultum kommer att servera soppa. Inne i ljushallen finns Patches and Pins med en liten Pop up store. Hela dagen avslutas med en gala inne i ljushallen där priser kommer att delas ut till vinnarlagen. Plus att det kommer att bli några överraskningar.

Ambitionerna från eventgruppen är att Nordic Students Winter Games i framtiden ska ha deltagande studenter från hela Norden.

– Nästa år är målet att något lag från Trondheim är med. Men tanken är att vi ska expandera för varje år som går, säger Eli.

Spelen börjar klockan 10.00 nu på lördag 2 mars och alla som vill är välkomna att komma och titta.

Eli Berglund

Sidan uppdaterades 2024-02-28