KTA i Sundvall invigt med bandklippning och bubbel

Ons 07 feb 2024 15:27

En lyckad invigning av Klinisk träningsavdelning i Sundsvall blev det. Band klipptes, bubbel dracks och vegetarisk plockmat inmundigades.

Två personer håller i ett gulblått band som den tredje personen nyss har klippt av.

Efter inledande tal av Marie Ericsson, Erika Gillström och Rektor Anders Fällström klipptes bandet och det skålades i bubbel. Därefter bjöds på en vegetarisk buffé med plockmat och en rundtur på avdelningen.

av

Lokalerna är utrustade så att de kan utnyttjas på olika sätt till metodövningar, simuleringar, samtal och examinationer. Fastighetsägaren SKIFU har varit hjälpsam och delaktig under hela processen och möjliggjort för oss att skapa ett KTA.

Två självträningsrum till studenterna

Lokalerna efterliknar en modern vårdavdelning för att inge en känsla av att man befinner sig i sjukhusmiljö och så nära verkligheten man kan komma. Vi är särskilt stolta över studenternas två självträningsrum, där de kan boka in sig och metodträna på egen hand. Dessa rum är utrustade med stationer för att träna venprovtagning, katetersättning, injektionsgivning, PVK-sättning, infusion- och läkemedelshantering med mera.

Patientsimulatorer

När det gäller simulering har vi, i dagsläget, två avancerade simulatorer med möjlighet att simulera olika vårdsituationer och tack vare våra nya lokaler så finns möjligheten att utveckla verksamheten ytterligare då vi har fyra operatörshytter/salar. De nya lokalerna, som är högteknologiskt utrustade, är förberedda för systemet SimCapture vilket kommer att utveckla möjligheterna ytterligare då varje scenario filmas och sen används i återkopplingen.

Sidan uppdaterades 2024-02-07