Lyckat samarbete med Sundsvalls gymnasium Västermalm

Tis 06 feb 2024 12:15

Under den senaste veckan har andraårselever från teknikprogrammet på Sundsvalls gymnasium Västermalm fått besöka Mittuniversitetet för att genomföra en spännande laboration.

utrustning för mätning av resistans i batterier

Laborationen är en del av deras ordinarie gymnasiekurs och handlar om att mäta inre resistans hos batterier. Totalt är det cirka 60 elever fördelat på tre klasser som deltagit under veckan. På frågan varför man gör detta samarbete svarar Mattias Alge, lärare vid Sundsvalls gymnasium, Västermalm, att det är för att ge gymnasieeleverna en möjlighet att få se universitetet, men också för att det är spännande för eleverna att det händer något annat.

Representant från Mittuniversitetet var Henrik Andersson och han ser bara positivt på samarbetet.

"Det har varit jättebra dagar när teknikprogrammets klasser besökt oss, både elever och lärare verkar nöjda. Utbyten som det här mellan Mittuniversitetet och gymnasieskolorna är väldigt viktigt. Vi tar emot gymnasieelever på olika sätt flera gånger per år, men just i det här fallet så leder gymnasielärarna själva lektionen där eleverna ska lära sig att mäta på batterier. Innehåll och lärandemål är samma som på gymnasieskolan."

Varför är samarbetet viktigt för Mittuniversitetet?

Från Mittuniversitetet är vi med för att hjälpa till, svara på frågor om universitet och utbildningar och vi håller också några korta föreläsningar om forskningen vi bedriver inom batterier. Fördelen att förlägga lektionen på universitet är att eleverna får se miljön, har möjlighet att fråga om universitetsstudier och se vilken forskning som bedrivs på Mittuniversitetet. Vi tror också det kan minska tröskeln för att studera vidare efter studenten och det finns flera civilingenjörsprogram här på universitet som jag tror är extra intressanta för elever på teknikprogrammet att söka till efter gymnasieutbildningen säger Henrik Andersson, programansvarig för civilingenjörsprogrammen i Teknisk fysik och Elektroteknik.

Förutom laborationen fick eleverna även ta del av två kortare föreläsningar om batterier, hållen av forskare från Mittuniversitetet, en före och en efter själva laborationen. Detta ger en extra dimension och en möjlighet för eleverna att ytterligare fördjupa sin kunskap och förståelse. Forskare på plats som höll i föreläsningar var Henrik Andersson och Manisha Phadatare.

Varför är samarbetet viktigt för Sundsvalls gymnasium, Västermalm och är det något ni vill fortsätta med?

Tekniskt sätt skulle vi kunna utföra denna labb på Västermalm, men förutom tillgång till mer precis utrustning har vi även Henrik här och det är väldigt bra för eleverna att träffa någon som är väldigt insatt i ämnet. Detta är något vi genomfört tidigare och vi hoppas på att vidga samarbetet ytterligare för att inkludera laborationer som normalt genomförs redan i den första kursen, säger Leo Markström, lärare vid Sundsvalls gymnasium, Västermalm.

forskare Henrik Andersson föreläser om batterier,

forskare Henrik Andersson föreläser om batterier,

Elev använder sig av utrustning för att mäta inre resistans hos batterier.

av

Elev använder sig av utrustning för att mäta inre resistans hos batterier.

Forskare Manisha Phatdatare ger en kortare föreläsning om batteriforskning på engelska

Sidan uppdaterades 2024-02-06