Nya centrala råd ska utveckla ledningsstödet

Tor 08 feb 2024 15:18

Enligt beslut från rektor har två nya centrala råd bildats inom Mittuniversitetet. Rådens funktioner är att vara rådgivande organ vid beredning av ärenden.

Anders Fällström, rektor Mittuniversitetet

Främst handlar det om att vara rådgivande vid ärenden av universitetsstrategisk eller universitetsgemensam betydelse.

Det är två tidigare grupper/kommittéer som nu byter namn:

• Strategigruppen för lika villkor byter benämning till Rådet för jämställdhet och lika villkor.
  • Forskningsetiska kommittén byter benämning till Forskningsetiska rådet.

– Förändringarna genomförs framför allt för att utveckla ledningsstödet och öka fakulteternas och kollegialitetens roll. Därför är en stor förändring vilka som sitter i utbildnings- och forskningsråden och hur de utses. Doktorandrådet är också värt att lyfta. Det har länge funnits önskemål från studentkårerna och UKÄ lyfte i sin lärosätesutredning att ett doktorandråd kunde vara något positivt att införa för forskarutbildningen, säger rektor Anders Fällström.

Doktorandrådet är ett rådgivande organ för universitetsövergripande frågor som berör utbildning på forskarnivå. Doktorandrådet ska även bidra till kvalitetssäkring av forskarutbildningen och vara ett forum för erfarenhetsutbyte över fakultetsgränserna.

Sidan uppdaterades 2024-02-08