Roliga aktiviteter och intressanta föreläsningar på Öppet hus

Ons 21 feb 2024 12:53

Styra en leksaksbil med huvudet, lägga ett ljudpussel eller agera programledare – det är några av de aktiviteter som besökarna på campus Sundsvall kan prova på under Öppet hus.

En grupp människor som poserar för kameran
Emelie Dahlghren, Cornelia Westerlund och Diyora Inagambaeva, går andra året på Västermalms naturvetenskapliga program. Programmet Civilingenjör i teknisk kemi har fångat deras intresse.

När gymnasielever från närliggande kommuner i onsdags bjöds in till Öppet hus så stod utbildningsprogrammen redo och rustade till tänderna med såväl godis, som inspirationsföreläsningar och roliga aktiviteter. Några av dem som besöker Mittuniversitetet för att känna in miljön och ta reda på mer om utbildningarna var Frida Svensson från Sundsvalls gymnasium, Västermalm samt Karin Viklund och Nike Sandin från Klara teoretiska gymnasium. De gick nästan raka vägen till Makerspace för att se vad de olika verkstäderna hade att erbjuda.
– Vi har inte varit här förut men vi kände till att Makerspace fanns så vi ville titta på det, säger de.

”Det hade varit kul att vara journalist”

Vid programmen för kommunikation och PR samt journalist har några fler elever från Klara teoretiska gymnasium stannat till. Där kan man prova hur det känns att vara programledare och läsa text från en prompter rakt in i ”tv-skärmen”. Amanda Dahlberg och Maja Sundin säger att de nog skulle tänka sig att kunna plugga journalistisk. Men helt säkra är de ännu inte.
– Vi har inte bestämt oss ännu, vi lutar nog mer åt ekonomi eller personallvetare. Men det hade varit kul att vara journalist. Vi har båda lätt för att prata, är öppna och tar för oss, så journalistyrket skulle nog passa oss bra, säger de.
Mittuniversitetet som universitet tycker de verkar helt okej, och mysigt.
– Det är inte stort, men i och för sig, om man slår ihop alla byggnader så blir det en hel de, säger de.

Kluriga utmaningar

Vid den station där civilingenjörsutbildningarna håller till hittar vi elever från Sundsvalls gymnasium, Hedbergska. Det är Martin Ortman, Elis Liukkonen och Malte Svedin som passar på att testa en vindmätare.  Martin Ortman fläktar för glatta livet för att försöka få vinden att öka så pass i styrka att mätaren blir helt grön.
– Oj, det var jobbigare än jag trodde, säger han.

Längre in i lokalen finns fler roliga aktiviteter att prova, som att styra en leksaksbil med huvudet, föra en metallring runt i en speciell bana utan att ta i någonstans eller få ett gäng små dioder att lysa genom friktion, med en så kallad triboelektrisk generator.

”Intressant att se vad som finns”

Emelie Dahlghren, Cornelia Westerlund och Diyora Inagambaeva, som alla går andra året på Sundsvalls gymnasiums naturvetenskapliga program, har stannat till framför montern för teknisk fysik. Intresserat frågar de vilka kunskaper man måste ha för att klara av utbildningen.
– Vi har inte bestämt oss än för vad vi vill plugga, men vi har ju ett helt år på oss, så det är ingen brådska. Det är intressant att se sig omkring för att se vad som finns, och kemiområdet är väldigt intressant, säger de.

Totalt kom drygt 1 000 elever från 14 olika gymnasium till Öppet hus på campus Sundsvall. Skolbesöken kom från Sollefteå i norr till Hudiksvall och Järvsö i söder. Deltagande skolor var: Hedbergska skolan, Klara Teoretiska Gymnasium, Thoren Business School, Sundsvalls gymnasium Västermalm, Bobergsgymnasiet, Fjällgymnasiet, Folkuniversitetet Sundsvall, Härnösands gymnasium, Järvsögymnasiet, Skvaderns gymnasieskola, Sollefteå Gymnasium, Sundsvalls gymnasium Västermalm samt Timrå gymnasium.

Sidan uppdaterades 2024-02-22