Ons 07 feb 2024 16:50

Rektor Anders Fällström och professor Katarina Gidlund berättar om det unika konceptet Science & Scenes i Eskilstuna på torsdag den 8 februari.

teaterscen med publik i förgrunden. På scenen står en kvinna.

Sedan 2023 driver Scenkonst Västernorrland och Mittuniversitetet Science & Scenes. Det är ett koncept där studenterna som utbildas vid lärosätet får möta dans, film, musik, teater och litteratur under utbildningen. Kulturinslagen ingår i relevanta kurser med en ambition att så småningom kunna examinera delar genom Science & Scenes.

Syftet är att stärka studenternas förmågor att förstå och hantera komplexa globala samhälls-och hållbarhetsutmaningar samt utmana studenternas kreativitet och ge dem en fördjupad kulturkompetens.

Genom Science & Scenes skapas en arena som ger utrymme för att ställa de modiga och svåra frågorna kopplat till samhällsutvecklingen.

Med på scenen för att berätta om konceptet är också Birgitta Ulming, kommunikationschef på Teater Västernorrland samt  Scenkonst Västernorrlands vd Mikael Flodström

Sidan uppdaterades 2024-02-07