Stort internationellt samarbete resulterade i bok om tidigmodern diplomati

Mån 19 feb 2024 14:23

Dorothée Goetze, lektor i historia vid Mittuniversitetet, har tillsammans med 40 forskare, från 17 olika länder, publicerat en bok med 39 artiklar som belyser tidigmodern europeisk diplomati.

Porträttbild av Dorothee Goetze
Dorothée Goetze.

Berätta lite om boken

- Boken är en handbok med 39 artiklar som belyser tidigmodern europeisk diplomati. Den vill översiktligt tillgängliggöra forskningsläget. Därför väljer boken olika infallsvinklar: Den frågar efter diplomatins rumsliga dimension, alltså i vilka länder och institutioner diplomati ägde rum och hur de utvecklades. Dessutom identifierar boken diplomatiska aktörer. Och den beskriver hur diplomatin fungerade i praktiken. Boken tar också upp tidigmoderna juridiska och litterära diskurser om vad diplomati är och diskuterar hur olika vetenskapliga discipliner såsom International Relations, globalhistoria och den nya diplomatihistorien ser på diplomati, säger Dorothée Goetze.

Vad hoppas du att läsaren ska få ut av att läsa boken?

- Läsaren får en kompakt men omfattande ingång i forskningsfältet. Det gäller både för en allmän översyn över hur forskning om tidigmodern diplomati ser ut, men också detaljnivån när det kommer till enskilda länder som t.ex. Sverige, eller särskilda praktiker som gåvornas betydelse för diplomatin, säger Dorothée Goetze.

Finns det något med boken som du är extra stolt över?

- Diplomatihistorisk forskning följer fortfarande nationella historiografiska traditioner och det finns tyvärr inte mycket utbyte dem emellan. Till denna bok har fler än 40 forskare från 17 ländermed tit bidragit. Det är alltså verkligen en internationell bok som länkar samman dessa olika nationella perspektiv. Det känns superbra. En annan sak jag är stolt, och mycket tacksam, för är att vi har kommit i mål med det här projektet. Vi började samtidigt som Covid-pandemin lamslog världen i februari/mars 2020. Men trots alla motgångar som pandemin förde med sig höll vi fast vid vårt projekt, säger Dorothée Goetze.

Boken, med titeln Early Modern European Diplomacy
A Handbook, hittar du här