Stort intresse för Öppet hus – nästan 2 000 elever anmälda

Mån 05 feb 2024 15:00

Nu slår vi snart upp dörrarna på våra campus för elever och lärare på gymnasie- och folkhögskolor. På schemat står inspiration och information till fortsatta studier på universitet och folkhögskola.

Two student ambassadors working in a booth.

Onsdag 21 februari är det Öppet hus i Sundsvall och en vecka senare, 28 februari, är det dags för Östersund att öppna upp portarna. Primärt är det elever från årskurs 2 och 3 på gymnasiet som kommer och på vardera campusort är omkring 1 000 elever anmälda.

– Öppet hus kan peppa eleverna i sina nuvarande studier om de hittar sina drömutbildningar. Det är värdefullt att besöka på plats, de börjar fundera på universitetsstudier och det dyker upp frågor hos elever efter besöket hos Mittuniversitetet säger Frida Henriksson, studie- och yrkesvägledare på Jämtlands Gymnasium, JGY, Wargentin.

Frågor som hur det fungerar att studera, vad som krävs av en som student, upplägg på program och kurser och behörighetskrav är vanligt förekommande bland gymnasieleverna. Och de frågorna ska de nu få alla möjligheter att få svar på.

– Det känns extra roligt att det är många av våra program, lärare och studenter som kommer vara med och synas på olika sätt. Vi hoppas att vårt Öppet hus-program ska motivera eleverna som kommer till att sen söka utbildning hos oss, säger Maria Runering, eventkommunikatör.

Just nu pågår flera studentrekryteringsaktiviteter. Redan nu i veckan deltar Mittuniversitetet på utbildning- och rekryteringsmässan Nolia-mässan både i Östersund och Sundsvall. Under februari månad går även en reklamkampanj i våra campusstäder, en kampanj som syns på bussarnas baksidor. Det pågår även en profilerande kampanj på YouTube och i sociala medier, som både går i vår region och i storstadslänen.

Mer om Öppet hus

Mer om kommande rekryteringsaktiviteter kan du läsa här

Sidan uppdaterades 2024-02-06