Akademiska traditioner i fokus när nätverk gästade Östersund

Tor 21 mar 2024 16:42

Den 17-20 mars höll nätverket Svenska akademiska högtidskonventet (SAHK) sin årliga konferens med årsmöte vid Campus Östersund. I nätverket ingår representanter från lärosäten som arrangerar akademiska högtidsceremonier.

En grupp med människor står samlade på en scen.

Värdar för konferensen var Mittuniversitetets Pär Olausson, Robert Pettersson, Helen Engblom och Maria Runering som är knutna till vår akademiska högtid. Totalt deltog 35 deltagare från 15 lärosäten och Nobelstiftelsen.

Värdefullt erfarenhetsutbyte

Pär Olausson, ceremonimästare för Mittuniversitetets akademiska högtid:

– Det är värdefullt att möta våra motsvarigheter vid andra lärosäten och få möjlighet att diskutera de akademiska traditionerna som sträcker sig flera hundra år bakåt i tiden. Det blir tydligt att vi alla har liknande frågeställningar och utmaningar, oavsett vilket universitet vi tillhör och hur långa traditioner vi har.

Frågor som stötts och blötts under dagarna har varit allt från klädkoder vid ceremonier och vilka trycksaker som tas fram till graden av studentinvolvering och vad som ska upphandlas. Stort som smått som synes.

Helen Engblom, projektledare för Akademisk högtid:

– Vi som jobbar med akademiska högtider brottas med ökade krav på bland annat hållbarhet och miljö som till viss del ställs mot de traditioner som vi ska bevara. Det innebär att vi alla behöver ta aktiva beslut om att exempelvis skära ner på trycksaker som går att ersätta med digitala lösningar. Här på Mittuniversitetet har vi som exempel gått över till att endast skicka tryckta inbjudningar till våra tidigare hedersdoktorer och att jobba med en digital bordsplacering. Bland lärosätena i nätverket ligger vi i framkant kring just detta.

Studiebesök som en del av programmet

Under dagarna fick konferensdeltagarna förutom att diskutera kärnfrågorna även göra studiebesök på Jamtli, hos forskningslabbet RCR och på Gamla Teatern där vi hållit de senaste högtidsbanketterna i Östersund. Studiebesöken var mycket uppskattade.   ­­

Sidan uppdaterades 2024-03-22