Åkte till Island på Erasmus+ och passade på att intervjua isländska fångar

Tis 05 mar 2024 14:00

Funderar du som lektor att söka Erasmus+ för att undervisa vid ett europeiskt partneruniversitet? Gör som Nikolaos Stamatakis, lektor i kriminologi, som samtidigt som han åkte till Island inom ramen för Erasmus+ lärarutbyte passade på att göra datainsamling till sin forskning.

Nikolaos Stamatakis
Nikolaos Stamatakis på Island.

– Tanken var väl förberedd innan min resa till Island. Jag skulle ändå ha åkt dit för att samla in data till mitt forskningsprojekt och när jag sen beviljades bidrag från Erasmus+ för undervisning så drog jag nytta av att jag redan var där, säger Nikolaos Stamatakis.

Nikolaos Stamatakis deltar i ett nordiskt forskningsprojekt som handlar om reparativ rättvisa och fångars återintegrering i samhället. Reparativ rättvisa handlar om ett sätt att förhålla sig till konsekvenserna vid ett brott och om hur den dömde med hjälp av ansvar, läkning och försoning kan minska sin risk för återfall.

Samtidigt som han under sina två veckor på Island undervisade på University of Iceland i Reykjavik passade han på att besöka fyra fängelser för att ge de intagna möjlighet att svara på hans frågeformulär.

– Alla fångar som var frihetsberövade i Island vid tidpunkten för mitt besök fick möjlighet att delta i projektet och deras svarsfrekvens var över 90% av hela fångpopulationen, berättar han.

Erasmus+ finns för alla anställda

Lärare och doktorander anställda vid Mittuniversitetet kan söka mobilitetsbidrag för undervisning vid partneruniversitet inom Erasmus+. Erasmusprogrammet är en betydande del av internationalisering på Mittuniversitetet och det finns möjlighet för även administrativ personal att söka bidrag för fortbildning inom programmet.

För Nikolaos Stamatakis var utbytet väldigt lyckat och han uppmanar sina kollegor att söka.

– Jag är övertygad om att arbetsgivare värderar de färdigheter och erfarenheter som erhållits genom internationella utbytesprogram som Erasmus, eftersom deltagarna visar anpassningsförmåga, kulturell medvetenhet, kommunikationsförmåga och en global synvinkel, vilket är mycket efterfrågat i dagens sammanlänkade värld.

Sidan uppdaterades 2024-03-05