Fokus på genusforskning kring kvinnodagen – kom på genusstafett

Fre 08 mar 2024 08:00

För att uppmärksamma internationella kvinnodagen arrangeras Genusstafetten runt omkring i landet. Syftet är att lyfta genusforskning – och Mittuniversitetet är så klart med.

Sara Skott
Sara Skott.

– Det nuvarande politiska klimatet, som både är populistiskt och repressivt gör det viktigare än någonsin att presentera forskning med maktkritiska och feministiska perspektiv, säger Sara Skott, en av de forskare från Mittuniversitetet som är med i stafetten.

Genusstafetten är ett nationellt arrangemang mellan de flesta svenska lärosäten som bedriver forskning och undervisning inom genusvetenskap. Stafetten arrangeras alltid kring internationella kvinnodagen 8 mars, i år går stafetten på Östersund/Staare bibliotek tisdag 12 mars. Den går ut på att forskare inom olika ämnen som använder kritiska genusperspektiv kort presenterar sin forskning – och sedan lämnar över ”stafettpinnen” till nästa forskare.

Våld bland unga en del av stafetten

Sara Skott forskar om våld i ungdomars vardag. Forskningsprojektet hon bedriver heter ”Våld i Vardagen” och syftar till att förstå och förhindra våldsutsatthet och våldspraktiker bland unga. Tidigare forskning visar att unga utsätts för våld i många miljöer, från hemmet till skolan till online, men även att ungdomar ofta normaliserar våldet.

– Jag kommer i min presentation under genusstafetten att beskriva hur unga i Sundsvall och Timrå förstår våld som sker i deras vardag, hur de definierar våld och vilka strategier de har för att undvika det våld de utsätts för.

– Trots att de flesta forskare är överens om att våld bland unga är ett viktigt problem så har det gjorts väldigt lite forskning om hur unga själva definierar våld och vilka vardagspraktiker de har i relation till våld. Denna kunskap är viktig, både för att vi ska förstå hur våld faktiskt upplevs av unga, men också för att vi till sist ska kunna förhindra att unga utsätts för våld.

Målet är att Sara Skotts forskning ska leda till fördjupad kunskap som i sin tur kan användas till att skapa strategier för att undvika våld i framtiden.

Flera intressanta forskningsämnen från Mittuniversitetet

Från Mittuniversitetet kommer förutom Sara Skott även Lovise Haj Brade, Sara Nyhlén, Signe Bremer, Sara Svedenmark och Lasse Reinikainen att presentera sin aktuella forskning under Genusstafetten. Den genusrelaterade forskningen presenteras från en mängd olika ämnen, som statsvetenskap, kriminologi, socialt arbete, sociologi och genusvetenskap.

Genusstafetten är öppen för alla. Den arrangeras i Östersund som ett samarbete mellan Forum för genusforskning, FGF, och Östersund/Staare bibliotek. Den börjar klockan 12.00 tisdag 12 mars.

Mer om Genusstaffetten på miun.se

Mer om Genusstafetten på Östersunds bibliotek