Forskarskolan som skapar värde inom hälsa och välfärd

Ons 27 mar 2024 08:34

Under två dagar den 13–14 mars möttes doktorander, företag, kommuner, regioner och lärosäten för att dela kunskap, erfarenheter och inspiration inom den nationella forskarskolan i hälsoinnovation.

En föreläsare i ett klassrum med åhörare.
Mittuniversitetets rektor Anders Fällström hälsade forskarskolan välkommen till Campus Östersund och två dagars nätverksmöte. Foto: Pelle Fredriksson.

Programmet för de två dagarna var fullmatat med gästföreläsningar, doktorandkurs med artikelseminarium, workshops och studiebesök. Anders Edholm bjöd på en aktuell och uppskattad gästföreläsning med titeln ”Vem äger forskningen? Från forskning till produkt”.

– Doktoranderna är inskrivna på olika ämnen och har olika infallsvinklar men de har ändå mycket gemensamt. Några doktorander har bestämt sig för att göra gemensamma studier inom forskarskolan, det visar fördelen med detta tvärvetenskapliga nätverk, säger Ingela Bäckström, doktorandansvarig i forskarskolan och professor i kvalitetsteknik på Mittuniversitetet.

Östersund bjöd på strålande väder och studiebesöken på det samiska muséet Gaaltje samt Storsjöhyttan var ett välkommet avbrott i programmet.

– Doktoranderna uppskattade verkligen nätverksträffen, de är väldigt nöjda med forskarskolan, säger Ingela Bäckström.

Det här var den andra fysiska nätverksträffen för forskarskolan, den första var uppstartsträffen som hölls i januari 2023 på högskolan i Halmstad som också är projektägare.

Läs mer om forskarskolan hos Högskolan i Halmstad

Sidan uppdaterades 2024-03-27