Konstituerande möte för val av ledamöter till fakultetsnämnd NMT

Ons 06 mar 2024 10:12

Påminnelse och uppdaterad information om Inbjudan till konstituerande möte med valförsamlingen för val av ledamöter till fakultetsnämnden för perioden 2024-01-07 – 2027-06-30. Vid mötet ska en valberedning utses. Valmötet genomförs fysiskt på campus i Sundsvall och Östersund.

Campus Östersund

Datum och tid: Fredag 22 mars kl 15:10

Plats: N102 i Sundsvall och Q221 i Östersund

Tidplan

• 22 mars 15:10 Konstituerande möte, val av valberedning i Sundsvall N102, Östersund Q221.
  • 8 maj 16:00 Valberedningen presenterar sitt förslag om ledamöter i fakultetsnämnden. Därefter ges valförsamlingen sju arbetsdagar för att lämna ytterligare förslag. Mötet sker via zoom eller teams.
  • 20 maj 12:00 Sista dag att lämna förslag på ledamöter utöver valberedningens förslag. Föreslagen person ska vara tillfrågad och ha accepterat nomineringen. Förslag skickas med e-post till fakultetskansliet, maria.torstensson@miun.se
  • 21 maj Sammanställning med samtliga föreslagna ledamöter, valberedningens förslag, samt eventuellt ytterligare inkomna förslag skickas med e-post till valförsamlingen.
  • 27 maj Val av ledamöter i fakultetsnämnd öppnar. Valet pågår i fem arbetsdagar och sker i verktyget Netigate.
  • 31 maj Sista dag att rösta i val av ledamöter.

Bakgrund

Fakulteten ska i vår genomföra val av ledamöter till fakultetsnämnd för perioden 2024-07-01 – 2027-06-30. Valet kommer att genomföras enligt de föreskrifter som rektor har fastställt (bifogas).

Röstberättigade är personer anställda inom fakultetsnämndens ansvarsområde som, per 1 januari 2024, innehar anställning tills vidare eller för viss tid, som inte får vara kortare än två år och som minst 40% av en heltid är verksamma inom nämndens ansvarsområde. Forskarstuderande med doktorandtjänst och anställda vid fakultetskanslierna är inte röstberättigade. Alla röstberättigade utgör valförsamlingen.

Valbara är röstberättigade, enligt ovan, som har anställning tills vidare samt är professor eller har en anställning för vilken krävs doktorsexamen eller motsvarande vetenskaplig eller konstnärlig kompetens.

Valföreskrifter 2024 svenska

Valföreskrifter 2024 in English