Professor i rättspsykiatri på besök i Sundsvall

Mån 11 mar 2024 08:42

Frederik Gildberg, sjuksköterska och professor i rättspsykiatri vid Syddansk Universitet i Danmark, gästade nyligen Mittuniversitetet. Hans forskning anses ledande inom sitt fält, inte bara i Danmark utan även internationellt.

En man som står framför en hylla

Det är inte första gången som Frederik Gildberg besöker Mittuniversitetet i Sundsvall. Faktum är att det var här som han genomförde sina doktorandstudier i mental hälsa för omkring 14 år sedan.
– Ja, det var hit jag sökte mig då, i Danmark fanns ännu inte så många sådana möjligheter inom mitt område, säger han.

Ännu idag är han den enda professorn i rättspsykiatri i Danmark, och han var den första att föreläsa i ämnet i hemlandet. I dag är han dock inte helt ensam längre, utan har ett team av andra forskare omkring sig med en egen forskarmiljö.
– I min forskning tittar jag på hur man kan dra ned på antalet patienter och antal timmar som de utsätts för tvångsvård med exempelvis bältesläggning och medicinering. Väldigt mycket handlar om relationen mellan patient och vårdare och om att det ska vara tryggt och säkert för både de inlagda och för personalen.

Några av de kontroversiella resultat han lyft fram är att bältesläggningen sker mer eller mindre godtyckligt, vilket kan innebära att en patient får ligga alldeles för länge, berättar han och nämner ett skräckexempel där en person var fastspänd 2 300 timmar, alltså mer än tre månader.
– En maxgräns borde vara sex timmar. Dessutom förekommer det institutionell rasism. Är man etnisk dansk löper man större risk att bli utsatt, det gäller även genom medicineringen. Det här är obekväma resultat men vi måste ”go down that road”, det är ofrånkomligt, säger Frederik Gildberg.

Så vad har du gjort i Sundsvall och på Mittuniversitetet?
– Jag har träffat kollegor här för att prata samarbeten och utbyta erfarenheter. Vi har några idéer om bland annat en sommarskola som vi har diskuterat.

Sidan uppdaterades 2024-03-11