Snart övergår vi till digitala examensbevis

Mån 08 apr 2024 13:22

Den 17 april 2024 övergår Mittuniversitetet till att utfärda examensbevisen digitalt, i stället för dagens examensbevis på papper.

Förändringen är ett steg i en större nationell övergång till digitalisering som berör alla svenska lärosäten. Övergången ger både en snabbare handläggning för våra studenter och miljövinster med minskade transporter och pappersutskrifter.

Hur gör då studenterna?

• Studenterna ansöker som vanligt på webben via Ladok.
  • De får ett mejl när examensbeviset är utfärdat.
  • De kan sedan ladda ner sitt bevis som PDF-format.
  • Examensbeviset kan också verifieras digitalt via Ladok
  • Det kan även ”dela” examensbeviset i Ladok till en potentiell arbetsgivare
  • Examensbevisen gäller även doktorsexamen
  • Tidigare examensbevis utfärdat på papper kommer inte att ersättas med digitala versioner
  • Har studenten inte ett aktivt studentkonto, kan man logga in i Ladok som alumn via BankID

De lärosäten som redan har gått över till en digital hantering, har rapporterat att det fungerat utmärkt, både för studenterna och för handläggarna.

Frågor?

Läs mer på miun.se/examen eller kontakta examensfunktionen på examen@miun.se

Till studentnyheten

Sidan uppdaterades 2024-04-08