Internationell samverkan kring hållbar skolutveckling

Mån 15 apr 2024 09:37

Kristen Snyder, professor i kvalitetsledning och ledarskap, och hennes forskarkollegor, har sedan några år tillbaka ett utbrett samarbete med Corbett Preparatory School i Florida, USA. Nyligen var hon där hon tillsammans med kollegan Anna Mårtensson och höll en workshop för personalen.

kvinna vid en stor skärm

I samarbetet med Corbett Preparatory School studerar Kristen Snyder och hennes kollegor framgångsfaktorer kring hållbar skolutveckling, och resultaten från de fyra senaste årens forskning återförs nu till skolan.
– Man kan säga att det är en form av kretslopp kring kunskapsutveckling och skolutveckling. Workshopen vi höll den här gången var ett sätt för oss att visa uppskattning och av dess forskningssamverkan och ge tillbaka till skolan i form av kompetensutveckling, säger hon.

Ett flaggskepp i forskarutbildningen

Redan 2019 påbörjades samarbetet och sedan dess har Kristen Snyder och hennes kollegor hunnit med att besöka skolan åtskilliga gånger. De samarbetar bland annat i flera forskningsprojektet och dessutom finns där även fyra industridoktorander som tar doktorsexamen i kvalitetsledning genom skolans partnerskap med Mittuniversitetet.
– Denna samverkan är ett flaggskepp för vår forskarutbildning, vi forskar och kunskapsutvecklar tillsammans. Våra forskningsprojektet har också resulterat i flera artiklar och bokkapitel. Även Timrå kommun inspireras av den här skolan och deras sätt att jobba, säger Kristen Snyder.

Uppskattad workshop

Vid det senaste besöket höll hon och Anna Mårtensson en uppskattad workshop för personalen. Bland annat fick lärarna göra en övning som öppnade för ett större perspektiv kring hur skolan erbjuder en attraktiv skolärmiljö för både elever, personal och föräldrar.
– Vi utgick ifrån vår kollektiva forskning av oss två seniora forskare samt fyra doktorander. Som en följd av detta har skolan nu integrerat arbetet i sin kompetensutveckling, säger Kristen Snyder.

Sidan uppdaterades 2024-04-15