Seminarium om akademisk frihet – anmäl dig nu

Mån 15 apr 2024 11:52

Den 23 april kör seminarieserien om akademisk frihet igång i F214 i Östersund. Den vänder sig till alla medarbetare och studenter. Anmälan är öppen och programmet är nu klart.

Frihet

Programmet ser ut som följande:

13.15 Välkomna! Presentation av seminariet med Anders Fällström, rektor och Anna Olofsson, prorektor.

13.20 Inledning: "Hur järnvägsindustrins finansiering av Stanford har gett oss den akademiska friheten" Anders Fällström, rektor.

13.35 ”Institutionell frihet eller psykologisk trygghet – vad är viktigast för den akademiska friheten i polariseringens tidevarv?” Helene Hellmark Knutsson, ordförande Mittuniversitetets universitetsstyrelse.

13.50 Bensträckare

14.00 ”Vad vi talar om när vi talar om akademisk frihet?”, Mats Benner, professor forskningspolitik, Lunds universitet, styrelseledamot Mittuniversitetets universitetsstyrelse.

14.30 Gemensam frågestund med föredragshållarna.

14.45 Presentation av den fortsatta seminarieserien.

15.00 Postseminarium med dryck och tilltugg. Servering i Ljushallen i hus G.

Seminariet hålls i F214 och kommer att sändas live med syfte att informera, problematisera och stärka den akademiska friheten vid universiteten. Nästa seminarium i serien går i Sundsvall i höst och där kommer temat handla om hot och våld.

Anmäl dig här

Sidan uppdaterades 2024-04-17