Vi behöver stå upp för varandra

Ons 17 apr 2024 15:58

Under seminarieserien om akademisk frihet som startade 23 april pratade Helene Hellmark Knutsson, landshövding i Västerbotten och ordförande i Mittuniversitetets styrelse, om hur vi tillsammans står upp för och stärker den akademiska friheten.

En kvinna i grå kavaj och blå blus står framför en byggnad.

(Intervju med Helene Hellmark Knutsson inför eventet.)

Du kommer att tala under temat ”institutionell frihet eller psykologisk frihet i polariseringens tidevarv” under seminariet om akademisk frihet. Vad vill du sätta fokus på?

– Akademin har haft mycket fokus på skyddet av den institutionella friheten, och jag förstår att man vill ha armlängds avstånd när det gäller vilka utbildningar man ska erbjuda till exempel. Men i polariseringens tidevarv är det också viktigt att vi står upp för akademisk frihet när det gäller forskares rätt att formulera forskningsproblem och kursinnehåll. Vi behöver visa att det finns människor som står upp för den som utsätts för hat och hot av antidemokratiska krafter.

Varför är det en viktig fråga att ta upp? Vad finns det för risker med att inte prata om det?

– Det är viktigt för ett universitet att föra det här samtalet för det finns en risk att lärare och forskare anpassar sig för att inte drabbas av den här aggressiviteten. Då hamnar vi i ett totalitärt sammanhang där man använder hat och hot för att påverka människor i samhället. Om det hade varit förändringar som kom av att vi röstar i val hade vi varit medvetna på ett annat sätt. Nu finns en risk att vi inte ser vad det här aggressiva klimatet leder till, om vi inte står upp för varandras rätt att använda den akademiska friheten.

Vad önskar du att medarbetare och studenter tar med sig från den här dagen?

– Jag hoppas vi banar väg för det här samtalet på ett mer organiserat sätt, att det leder till att vi stöttar den person som tar ställning. Man pratar ofta om psykologisk trygghet på arbetsplatser och vi behöver det inom akademin också. Jag förstår att det kan vara enklare att vara tyst och inte stå upp för andra. Men då är risken att antidemokrater tar över samtalet och på sikt samhället. Att vara demokrat är en aktivitet.

Sidan uppdaterades 2024-04-24