Nu samlas fastighetsfrågorna i en egen avdelning
Från årsskiftet kommer Mittuniversitetet att få en ny avdelning inom förvaltningen, nämligen Fastighetsavdelningen. Syftet med förändringen är att få en mer renodlad och tydlig organisation, vilket skapar bättre förutsättningar för ett samlat och långsiktigt arbete med våra campusmiljöer.
Under året har en utredning genomförts kring hur fastighetsenheten, som idag tillhör Infrastrukturavdelningen, kan organiseras som en självständig avdelning inom förvaltningen. Efter riskanalys tillsammans med huvudskyddsombud och MBL-förhandling har universitetsdirektör Louise Beskow nu fattat det formella beslutet att bilda en Fastighetsavdelning.
– Det finns flera bakomliggande skäl till beslutet att samla fastighetsfrågorna i en tydligare och mer sammanhållen organisation, men framför allt handlar det om att våra campusmiljöer är avgörande för att Mittuniversitetet ska vara en plats där medarbetare och studenter vill mötas, trivas och utvecklas, säger hon.
Beslutet innebär att Fastighetsenheten inom Infrastrukturavdelningen organiseras som en egen avdelning inom förvaltningen, Fastighetsavdelningen, från 1 januari 2026. Chef för avdelningen blir nuvarande fastighetschef Lennart Johansson. Beslutet innebär också att vaktmästeriet, tryckerierna och fastighetsekonomi i fortsättningen ska tillhöra Fastighetsavdelningen.
– Beslutet vilar på en gedigen utredning, där många perspektiv har tagits tillvara, vilket har givit oss en stark grund för organisationsförändringen att samla fastighetsfrågorna och därigenom stärka utvecklingen av våra miljöer framåt, säger hon.
AV-teknik samt medarbetare som huvudsakligen arbetar med AV-teknik kommer att tillhöra Infrastrukturavdelningen. Hanteringen av IT-tillbehör och kontorsmaterial kommer att samordnas inom Servicecenter på Infrastrukturavdelningen. Mer info om detta kommer framöver.