Ny och förbättrad process för att skapa MiunID sjösätts
Den 19 maj lanserar INFRA den nya, förenklade processen för att skapa MiunID vilket är ett viktigt steg mot en smidigare och tydligare start för nya studenter vid Mittuniversitetet. Implementeringen påbörjades under morgonen och kommer att pågå under dagen.
Den nya processen för att skapa MiunID har utvecklats med användaren i fokus och innebär flera förbättringar:
- Färre steg att gå igenom, vilket gör registreringen snabbare.
- Tydligare och enklare språk enligt principerna för klarspråk.
- Automatiska vägledningar, till exempel en varningstext om studenten väljer att inte godkänna biblioteksavtalet, med information om att detta påverkar möjligheten att låna böcker och tidskrifter.
- Möjlighet att uppdatera kontaktuppgifter, som e-postadress och mobilnummer, direkt i Ladok innan kontot är klart, särskilt viktigt för studenter som har läst vid Mittuniversitetet tidigare.
- Stöd för säkrare lösenord, i enlighet med Microsofts säkerhetskrav, till exempel för användning av Teams.
- Funktion för att återuppta avbruten registrering, vilket minimerar risken att studenten av misstag skapar dubbla konton.
- Tydlig bekräftelse på skärm och via e-post skickas till den uppdaterade mejladressen efter att kontot har skapats.
Den nya processen har även testats av universitetets studentambassadörer, vars värdefulla återkoppling hjälpt till att finslipa detaljerna.
–Avslutningsvis vill jag lyfta fram det goda samarbetet vi har haft inom förvaltningen. KOM, IT-Helpdesk, IT-utvecklarna och Servicecenter har jobbat tillsammans och utvecklat texter, layout och stegen i MiunID-processen, säger Sofia de Wall, kommunikatör med fokus på studenter.