Ingela Stenberg försvarade framgångsrikt sin avhandling

Fre 13 juni 2025 16:23

Den 13 juni försvarade Ingela Stenberg framgångsrikt sin doktorsavhandling “Bridging the Gender Gap: Analyzing Boys´ School Experiences and Educational Challenges”, i sal E409 på Campus Sundsvall.

Porträttbild på ljushårig kvinna i svart kavaj och topp
Ingela Stenberg.

Disputationen hölls både på plats på campus i Sundsvall såväl som digitalt via Zoom. Huvudhandledare var Lena Boström, professor i pedagogik vid Mittuniversitetet, och opponent var Silvia Edling, professor vid Högskolan i Gävle.

Om avhandlingen

Varför lyckas vissa pojkar sämre i skolan – och vad kan göras åt det? I en ny avhandling undersöker Ingela Stenberg hur undervisning, klassrumsdynamik och sociala normer påverkar pojkars skolvardag och lärande. Genom en kombination av enkätstudier, klassrumsobservationer, intervjuer och systematiska litteraturöversikter analyseras hur pojkar förhåller sig till skolans krav och till varandra.

Studien visar att pojkar ofta är beroende av tydlig lärarstruktur och uppvisar en ökad känslighet för signaler i lärmiljön. Traditionella maskulinitetsnormer och grupptryck kan begränsa deras vilja att be om hjälp eller ta ansvar för sitt eget lärande – något som i sin tur påverkar skolprestationerna.

Avhandlingen lyfter fram hur relationellt stöd, lyhörd undervisning och tydliga ramar kan skapa mer inkluderande och rättvisa villkor för pojkar i skolan. Genom att förena teori med praktik vill den ge nya perspektiv för lärare, skolledare och beslutsfattare som arbetar för att minska könsrelaterade skillnader i utbildningsresultat.

Läs hela avhandlingen här


Sidan uppdaterades 2025-06-13