Framtidens vård i barnens händer

Mån 16 juni 2025 18:38

Hur känns det att ta blodtryck och lyssna på hjärtat på en docka som andas, blinkar och pratar? Det fick eleverna i årskurs 5 från Tavelsbäcksskolan i Östersund själva upptäcka när de besökte den kliniska träningsavdelningen på Mittuniversitetet.

Primary school pupils visiting the nursery program.
Femteklassare från Tavelsbäcksskolan på studiebesök hos sjuksköterskeutbildningen via Barnens universitet och Handelskammaren.

En fredag i maj klev 22 förväntansfulla elever in genom dörrarna till KTA – Klinisk Träningsanläggning vid Mittuniversitetets sjuksköterskeutbildning i Östersund. Där väntade en värld fylld av stetoskop, skelett, och patientsimulatorer. Det var dags för ännu ett besök i serien Barnens universitet, arrangerat i samarbete med Handelskammarens initiativ Kompetenskompassen.

Besöket inleddes med en rundvandring och kort introduktion till sjuksköterskeyrket. Därefter delades klassen upp i två grupper som fick rotera mellan tre olika stationer. På en av stationerna mötte barnen legitimerad sjuksköterska från Hälsocentralen Ripan. Där fick de en personlig inblick i hur det är att arbeta i vården, med berättelser från vardagen och utrymme för frågor.

–Jag visste inte att sjuksköterskor måste kunna så mycket! sa en av eleverna imponerat.

På nästa station fanns möjligheten att känna på verklighetstrogna modeller av kroppens organ och skelett. Stetoskop och saturationsmätare användes flitigt, och i läkemedelsskåpet fanns mycket spännande att titta på. Det blev en konkret inblick i sjuksköterskans arbetsverktyg och i människokroppens mysterier.

Men kanske var det ändå den tredje stationen som väckte mest förundran: patientsimulatorn. En helkroppsdocka som både andas, blinkar, pratar, och faktiskt verkar känna saker. Med varsam handledning fick barnen hjälpa till att göra patienten mer bekväm. De lade på filtar, puffade kuddar, och förde ett omsorgsfullt samtal med den sjuka dockan. Allt medan läraren från sjuksköterskeprogrammet diskret styrde dockans reaktioner från ett annat rum.

–Han sa att han frös! Då hämtade vi en filt till honom, berättade ett barn efteråt.

De fyra centrala begreppen från omvårdnadens teori: människa, hälsa, miljö och omvårdnadshandlingar, löpte som en röd tråd genom dagens alla moment.

– Vi vill att barnen ska få en helhetsbild av vad vårdyrket innebär. Och kanske väcka en framtida dröm, sa Petra Agnholm Sergel från Mittuniversitetet, en av dagens guider.

Läs mer om Barnens universitet

Bilder från besöket

Lärare på sjukvårdsutbildningen i Östersund berättar om deras KTA-anläggning för femteklassare.

Lärare på sjukvårdsutbildningen i Östersund berättar om deras KTA-anläggning för femteklassare.

En elev som provar att ta blodprov samt Mathias Larsson, koordinator på barnens universitet.

Mathias Larsson, koordinator Barnens universitet vid Mittuniversitetet. 

 

Petra Agnholm Sergel

Skapad av Mathias Larsson

Sidan uppdaterades 2025-06-16