E-möten

Här hittar du guider och info till verktyg för möten, konferenser, skärmdelning med mera.

E-möten

E-möten för internkommunikation (Teams)

Teams är det kommunikationsverktyg du som anställd kan använda för att ringa och ta emot samtal, hålla chattkonversationer samt telefon- och videokonferenser.

Teams är en av tjänsterna i Office 365

E-möten för undervisning (Zoom)

Zoom är vårt standardverktyg för datorbaserade e-möten och vid distansundervisning. Du laddar enkelt ner Zoom på din dator oavsett om du använder PC, MAC eller Linux.

Mer information om Zoom såsom instruktioner, tips och support

Scopia Videokonferens

Scopia desktop videokonferenstjänst ger möjlighet för Miuns personal, studenter samt externa kontakter att delta från egen dator till videokonferensmöten.

Scopia tjänsten ger också möjlighet att deltaga via fast telefon eller mobiltelefon för personer utan en dator eller tillgång till höghastighetsinternet.

Du behöver göra en installation

För att använda Scopia krävs en mikrofon eller headset för ljud och en webbkamera för video, samt en dator som är ansluten till Internet/bredband (minst ADSL). Scopia kan användas på både en Windows eller Mac-dator. Deltagaren behöver göra en engångsinstallation av en programvara på sin dator, där man har ”administratörsrättigheter”. Inför föreläsningen får deltagaren en mötesinbjudan med länk till mötet.

 

Hur du ansluter

All utrustning fungerar bäst med hörlurar för att stänga ute bakgrundsljud.

  1. För att koppla upp dig med Scopia NORDUdesktop via internet, gå till http://gatekeeper.nordu.net:60580/scopia/mt/miun/entry/index.jsp
  2. Skriv in ditt namn och mötesnummer / ID (detta får du från mötets arrangör), och klicka ”Participate Now”.
  3. Ett meddelande ger dig möjlighet att installera Radvision Scopia Desktop på din dator (PC och Mac). Det kan vara en god idé att starta om datorn efter installationen.  Det är också bra att inte ha några andra program igång samtidigt med sändningen. När installationen är klar bör du se följande ikon  i aktivitetsfältet , längst ned till höger på skärmen.
  4. Nu kan du i tur och ordning testa video och ljud genom att använda de blå länkarna till höger på sidan.

    blobid2.png


    Mer information om konfiguration av ljud och bild finner du i kapitlet om test av ljud och bild för respektive Mac och Pc.

  5. Efter installationen öppnas mötesrummet och din videokamera aktiveras automatiskt.

    blobid3.png

  6. Du kan aktivera mikrofonen genom att klicka på den översta vänstra mikrofonikonen.
  7. Scopia Desktop stöder följande funktioner: ljud, video, chat, skärmdelning, anteckning (endast Windows).

 

Anslut via telefon

  • För att delta i mötet från en telefon ringer man

följande nummer 0045 88738884 och där efterfrågas ett mötesid.

 

Hur du ansluter till ett möte

 

blobid4.png

Videokonferens              

  • Koppla upp till IP 109.105.113.228
  • Ange mötes-ID för mötet du vill delta i, följt av #.

URI

koppla upp till mötesid@109.105.113.228

(ex: 1234@109.105.113.228).

blobid5.png

Dator
För att koppla upp dig med Scopia NORDUdesktop, surfplatta eller mobiltelefon via internet, gå till http://gatekeeper.nordu.net:60580/scopia/mt/miun/entry/index.jsp

  • Skriv ditt namn (frivilligt) som identifiering under mötet.
  • Ange mötes-ID för det möte du vill delta i..
  • Klicka på Participate Now och klienten kommer automatiskt starta och ansluta till mötet.
    OBS: Om konferens klienten inte redan installerats, kommer du att bli ombedd att ladda ner och installera klienten.
  • Mötesid får man via ett mail.

 Vänligen notera att delta från en telefon innebär en samtalskostnad som kommer på din telefonräkning. För att få ett korrekt pris, vänligen kontrollera din telefonabonnemangsleverantörs prislista!

 

Installation mac

http://gatekeeper.nordu.net:60580/scopia/mt/miun/entry/index.jsp

Klicka på endera länken som säger “There are updates to SCOPIA Desktop components available” eller länken ”updates” uppe till höger. Länkarna kan säga ”install” i stället för ”Update” om du inte har programmet installerat redan.

blobid6.png

När du klickar på endera länken, öppnas ett fönster som ber dig installera mjukvaran. Klblobid7.png

Nu startar nedladdningen av en fil som heter ClientComponents.dmg och sparas på din förvalda nedladdningsplats i din dator. När nedladdningen är klar letar du fram filen och dubbelklickar på den för att starta installation.

Viktigt! Om du använder Firefox som browser, stäng firefox innan du börjar installationen.

 När du har dubbelklickat kommer du att se en vit hårddiskicon som blir monterad på ditt skrivbord och som heter SCOPIADesktop. Dubbelklicka på hårddiskiconen för att öppna den och dubbelklicka sedan på iconen SCOPIADesktopComponents.pkg. Följ instruktionerna för att installera färdigt.

blobid8.pngblobid9.png

När allt detta är gjort är du färdig att använda Scopia Desktoplösningen för videokonferens!

 

Installation windows

Besök länken (för bästa resultat, använd Internet Explorer under installationen);

http://gatekeeper.nordu.net:60580/scopia/mt/miun/entry/index.jsp?client

Om meddelandet vid punkt 1 nedan dyker upp, klicka på knappen som säger, ”Always run on this site”. OBS! bocka för ”Do not show this message again” så försvinner meddelandet.

Om meddelandet vid punkt 2 nedan dyker upp, klicka på den blå länken, ”Click here to install these options”

blobid10.png

När du har klickat på den blå länken vid punkt 2 ska du få ett nytt fönster som ser ut så här.

blobid11.png

Se till att ”Conference Client” (punkt 1) är förbockad men inte ”Nordunet Desktop Add-in for Microsoft Outlook” (punkt 2) och klicka sedan på knappen ”Install”.

Obs! Du kan eventuellt få problem att installera ena eller bägge dessa komponenter beroende på din användares rättigheter i datorn. Om du får fel eller ”administratörsrättigheter” efterfrågas, kontakta din helpdesk eller person som ansvarar för din dators konfiguration för hjälp.

Om allt gick bra ser det ut så här-

blobid12.png

Klicka på knappen ”Close”.

Nu kan du i tur och ordning testa din video och ljud genom att använda de blå länkarna till höger på sidan.

blobid13.png

Ett alternativt sätt att nå konfigurationspanelen för ljud och video är att gå via menysystemet i windows. Ni hittar programmet i programlistan under [Conference Client] och Settings.

blobid14.png

Om allt ser bra ut är du klar att delta i bildkonferensmöten!

 

Resurser och kontaktinformation

 

 

Direktkontakt från fristående utrustningar eller utrustningar som kör via en brygga som stödjer URI/E164 adressering.

Nedan följer ett antal exempel på hur en uppkopplingssträng kan se ut.

Din Utrustning

Uppkopplingssträng

Exempel – Fiktivt mötes id hos MIUN

LifeSize Systems 

gatekeeper.nordu.net##Mötes_ID

gatekeeper.nordu.net##2500

Mirial Softphone

Mötes_ID@gatekeeper.nordu.net

632462500@gatekeeper.nordu.net

Polycom Systems & PVX 

gatekeeper.nordu.net##Mötes_ID

gatekeeper.nordu.net##2500

Sony Systems

gatekeeper.nordu.net#Mötes_ID

gatekeeper.nordu.net#2500

Tandberg Systems

Mötes_ID@gatekeeper.nordu.net

2500@gatekeeper.nordu.net

Diverse Olika (Cisco…)

109.105.113.228#Mötes_ID#

109.105.113.228#2500#

 

Om ovan förslag på uppkopplingssträngar inte fungerar, konsultera dokumentationen för er utrustning för exempel på hur en korrekt uppkopplingssträng skall se ut från era system eller koppla direkt till mötet manuellt genom att koppla upp er utrustning till gatekeeper.nordu.net (IP 109.105.113.228) och när så efterfrågas, ange ert mötes id genom att använda ert fysiska eller virtuella tangentbord.

Cheatsheet för datorklient

blobid19.png

 

 

 

 

 

Telefonmöte via konferenstelefon

Telefonmöte

Med de konferenstelefoner som finns runtom på Mittuniversitetet i olika konferensrum kan du själv koppla upp ett telefonmöte till en annan konferenstelefon inom universitetet såväl som till fast telefon och mobiltelefon. Det är möjligt att själv koppla in upp till 3 nummer via konferenstelefonen. Om fler än fyra telefoner ska delta vid mötet så måste du beställa ett telefonmöte via Servicecenter på tel (010-142) 8000 val 4. Du får då en kod som deltagarna i mötet ska ringa in på, koderna återanvänds så du måste ”kvittera” ut en kod från Servicecenter för varje nytt telefonmöte.

Kontakt

Helpdesk

+46 (0)(0)10--1428000