Molntjänster
Innefattar alla tjänster där information som Mittuniversitetet ansvarar för lagras eller behandlas hos en extern part.
Molntjänster
Det här är en molntjänst
Moln eller ”datormoln” avser uppgifter och tjänster som tillhandahåller datalagring, programkörning eller andra it-funktioner via webbläsare. Människor har kunnat lagra, använda och hantera data via internet länge, men molntjänster gör detta i mycket större skala.
Molntjänster används framför allt för programvaror och tjänster som användare tidigare har haft lokalt installerade på den egna datorn eller tillgängliga i ett lokalt nätverk. Exempel på molntjänster är Software as a Service (SaaS), Infrastructure as a Service (IaaS) och Plattform as a Service (PaaS).
Dessa kräver ofta särskilda avtal för att användningen ska vara förenlig med gällande lagstiftning och Miuns regelverk kring GDPR och informationssäkerhet. Tänk också på tjänsten kan omfattas av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Mer information finns på Digg.se
Molntjänster på Mittuniversitetet
Verksamhetssystem som är molntjänster
Följande punkter gäller för de verksamhetssystem som är molntjänster:
- Används av ett stort antal medarbetare på Mittuniversitetet
- Systemet har upphandlats
- Kräver oftast ett personuppgiftsbiträdesavtal där överenskommelser finns om behandlingen och skyddet av personuppgifter
- Ingår i Mittuniversitetets förvaltningsobjektlista
- Kräver ingen molntjänstansökan
Appar/verktyg som är molntjänster
Följande punkter gäller för de appar/verktyg som är molntjänster:
- Används av ett fåtal medarbetare med ett särskilt behov
- Har inte upphandlats
- I vissa fall krävs ett personuppgiftsbiträdesavtal
- Användningen kan innebära vissa restriktioner eller att en vägledning ska följas
- Kräver en molntjänstansökan
Ej godkända molntjänster
Dessa molntjänster är inte godkända, det är svårt att använda dem på ett sätt som är förenligt med gällande lagstiftning och MIUN:s regelverk. Det kan vara problem kring offentlighet och sekretess, personuppgifter eller andra avtalsfrågor. Infrastrukturavdelningen kan komma att vidta åtgärder för att förhindra eller försvåra användningen av dessa tjänster.
Dessa tjänster är inte tillåtna
- Adobe Document Cloud
- Backup till Google eller iCloud
- Box
- Dropbox
- Googles tjänster (apps, drive, mail, kalender)
- Slack
- Calender Pro (MIUN 2021/1552)
- Jira Cloud (MIUN 2021/1552)
- Flip (MIUN 2023/1139)
- ED Discussion (MIUN 2023/2262)
- NGene (MIUN 2023/2263)
Godkända alternativ
- Fillagring på Mittuniversitetet
- M365
- OneDrive
- Sharepoint
- Valvet (NextCloud)
- Kanalkalender och lists i Teams
Mer information om godkända lagringsytor finns i rutinbeskrivning för digitala arbetsytor
Molntjänstansökan
För att få använda en app/verktyg som molntjänst krävs en särskild ansökan.
Ansökan om godkännande av ny molntjänst
Om en molntjänst är godkänd, se mer information på programvarusidan
Processen för ansökan
- Skicka underlaget till itsupport@miun.se, ange molntjänstansökan i ärenderaden
- Underlaget granskas av molntjänstgruppen och begäran om ev. komplettering skickas
- Informationsklassning och ev. konsekvensbedömning genomförs/begärs in
- Kontroll av tjänst (licensmodell, kostnad, alternativa tjänster osv)
- Beslut om godkännande eller avslag skickas till chef för Infrastrukturavdelningen
- Beslut om godkännande och avslag skickas till molntjänstgruppen, kontaktperson och registrator
- Godkända molntjänster publiceras på programvarusidan och läggs ut som en nyhet
- Ej godkända molntjänster publiceras på molntjänstsidan
Kontakt
